{"id":52765,"date":"2017-10-30T12:31:50","date_gmt":"2017-10-30T12:31:50","guid":{"rendered":"http:\/\/sn.kweekvijver.nl\/review\/what-happened-to-monday\/"},"modified":"2017-10-30T12:31:50","modified_gmt":"2017-10-30T12:31:50","slug":"what-happened-to-monday","status":"publish","type":"review","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/what-happened-to-monday\/","title":{"rendered":"What Happened to Monday"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n Geen horrorkomedie dit keer: Tommy Wirkola regisseerde voor het eerst een sciencefictionfilm. Dankzij de ongeloofwaardige personages, thematische pretenties en een voorspelbaar plot valt er met WHAT HAPPENED TO MONDAY nog steeds wat te lachen. Onbedoeld, dat wel.<\/span><\/p>\n <\/strong><\/p>\n Extreme overpopulatie, opwarming van de aarde en een dreigend voedseltekort. Halverwege de eenentwintigste eeuw komt politicus en wetenschapper Nicolette Cayman (Glenn Close) met een drastische oplossing: een eenkindpolitiek. Het \u2018overschot\u2019 aan geboren kinderen wordt op Gestapo-achtige wijze ingerekend door Cayman\u2019s Child Allocation Bureau en kunstmatig in slaap gehouden tot de wereldcrisis voorbij is. De Settman zevenling (Noomi Rapace als Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday en Sunday) leeft daarom al dertig jaar lang ondergedoken. Van hun grootvader (Willem Dafoe) hebben de zussen geleerd in het openbaar dezelfde identiteit te delen en alleen naar buiten te gaan op de dag die overeenkomt met hun individuele naam.<\/span><\/p>\n Met deze film probeert regisseur Tommy Wirkola (DEAD SNOW, HANSEL & GRETEL: WITCH HUNTERS<\/a>) een serieuzer pad in te slaan. De dystopische wereld in WHAT HAPPENED TO MONDAY <\/span> doet denken aan SOYLENT GREEN<\/a> (Richard Fleischer, 1973), de overdadige reclame voor cryosleep (\u201cAwake in a better world\u201d) aan BLADE RUNNER<\/a> (Ridley Scott, 1982) en de identieke vrouwelijke personages aan Tatiana Masley in ORPHAN BLACK<\/a> (John Fawcett, 2013-2017). Schrijvers Max Botkin en Kerry Williamson (ALEX CROSS) hebben Noomi Rapace echter opgezadeld met een verzameling eendimensionale typetjes. De dialogen onderling komen bovendien geforceerd en houterig over \u2013 je blijft voelen dat het digitaal ge\u00ebnsceneerd is.<\/span><\/p>\n WHAT HAPPENED TO MONDAY mist menselijkheid en is mede daardoor moeilijk serieus te nemen. Nadat Monday (miss perfect<\/em>) niet thuiskomt op haar dag, wordt het sentimentele familiedrama inclusief flashbacks van de beginjaren met grootvader terzijde geschoven. Er ontstaat een spectaculair kat-en-muis spel tussen de zussen (die zich ineens ontpoppen als actiehelden) en het Child Allocation Bureau. Hoewel de bombastische actiesc\u00e8nes vermakelijk zijn, volgen de ongeloofwaardige situaties elkaar in rap tempo op. <\/span><\/p>\n Tuesday (de stonede hippie) moet als eerste op onderzoek uit en eet ter voorbereiding een groot stuk spacecake terwijl het avondeten eerder slechts bestond uit rattenvlees. Blijkbaar is er wel geld voor haar softdrugs en bakproducten. Nadat Tuesday wordt gepakt door het Child Allocation Bureau, is het de beurt aan Wednesday (de masculiene atleet). Wat volgt is een bloederige achtervolgingssc\u00e8ne: Friday (de computer nerd) navigeert Wednesday door de smalle steegjes vanachter transparante schermen \u2013 dankjewel MINORITY REPORT<\/a> (Steven Spielberg, 2002) \u2013 in hun appartement. Plotseling staat de vriendelijke agent Adrian Knowles (Marwan Kenzari) voor de deur. Saturday (het blonde feestbeest) moet hem verleiden en informatie ontlokken. Dat Wednesday voor haar leven vecht, wordt even totaal vergeten. Saturday gaat met Knowles mee naar huis en kopieert de data op zijn identificatie armband terwijl hij haar oraal bevredigt. Mission accomplished and return to base! <\/em>Maar nee, waar ieder ander mens gebroken zou zijn na de dood van meerdere zussen, besluit Saturday bij Knowles te overnachten. Logisch?<\/span><\/p>\n Ja, eigenlijk wel. De sterfgevallen hebben net zo weinig impact op de zussen als op de kijker. Wirkola is meer ge\u00efnteresseerd in het maken van een actiefilm dan een thriller met geloofwaardige psychologie. Ten behoeve van spektakel verdwijnt de dystopische toekomstvisie naar de achtergrond. Het potentieel van betekenisvolle thema\u2019s zoals overbevolking, schaarste en identiteit blijft daarom onbenut. Uiteindelijk gaat WHAT HAPPENED TO MONDAY teleurstellend genoeg vooral over het belang van familie. De film eindigt voorspelbaar en vervalt in clich\u00e9s, waaronder de ontmaskering van Nicolette Clayman op het grote scherm achter haar terwijl ze een toespraak houdt. Wirkola kan zich misschien beter blijven richten op zelfbewuste B-films zonder pretenties.<\/p>\n Distributeur: Splendid. Release NL: 2 november, BE: 30 augustus 2017<\/em>. Copyright: Sabine Zwart. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 2 november 2017.<\/em> Geen horrorkomedie dit keer: Tommy Wirkola regisseerde voor het eerst een sciencefictionfilm. Dankzij de ongeloofwaardige personages, thematische pretenties en een voorspelbaar plot valt er met WHAT HAPPENED TO MONDAY nog steeds wat te lachen. Onbedoeld, dat wel. Extreme overpopulatie, opwarming van de aarde en een dreigend voedseltekort. Halverwege de eenentwintigste eeuw komt politicus en wetenschapper […]<\/p>\n","protected":false},"author":46,"featured_media":42330,"comment_status":"open","ping_status":"open","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"tags":[129],"genre":[1059,1072,1050],"provider":[],"director":[1147],"actor":[6419,2984,1708],"class_list":["post-52765","review","type-review","status-publish","has-post-thumbnail","hentry","tag-bioscoop","genre-action","genre-crime","genre-fantasy","director-tommy-wirkola","actor-glenn-close","actor-noomi-rapace","actor-willem-dafoe"],"acf":[],"yoast_head":"\n
<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"