{"id":52536,"date":"2015-09-23T11:10:42","date_gmt":"2015-09-23T11:10:42","guid":{"rendered":"http:\/\/sn.kweekvijver.nl\/review\/j-kessels\/"},"modified":"2015-09-23T11:10:42","modified_gmt":"2015-09-23T11:10:42","slug":"j-kessels","status":"publish","type":"review","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/","title":{"rendered":"J. Kessels"},"content":{"rendered":"

Het Nederlands Film Festival opent vanavond met de premi\u00e8re van de maffe road movie J. KESSELS. Pas vanaf 1 oktober  in de Nederlandse bioscopen, maar we zetten de recensie vandaag alvast online.<\/strong><\/p>\n

De weg ontvouwt zich \u2013 grijs met witte strepen of stippen, al naar gelang je snelheid \u2013 met een onvervalste smartlap op de autoradio, \u00e9\u00e9n van de Amerikaanse soort. De ik-ben-alleen-de-drank-is-op-achtige teksten van het countrylied verschijnen in beeld in een lettertype dat herinnert aan typemachines die de inkt niet helemaal gelijk verdelen. J. KESSELS opent als een film vol geknipoogde melancholie. Een film vol bravoure ook \u2013 en gratuite referenties.<\/p>\n

Het is moeilijk om J. KESSELS niet bij voorbaat neer te zetten als een terugkeer naar vorm voor regisseur Erik de Bruyn. Vijftien jaar geleden tekende diezelfde bravoure namelijk De Buyns debuutfilm WILDE MOSSELS, met onder anderen Fedja van Hu\u00eat en Frank Lammers als Zeeuwse jongeren op drift. De belofte van een nieuw talent verruilde De Bruyn echter voor een onevenwichtig cv met daarop onder meer de matig onthaalde \u2018multicultikomedie\u2019 DE PRESIDENT (2011) en de prestigieuze miniserie De Troon<\/em> (2010). Dat de Bruyn met J. KESSELS eindelijk de belofte van WILDE MOSSELS zal inlossen, wordt al gesuggereerd door het tegendraadse bronmateriaal: de roman J. Kessels: The Novel<\/em> van P.F. Thom\u00e9se. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat Van Hu\u00eat en Lammers opnieuw de hoofdrollen vertolken, ditmaal niet als jongens maar als mannen van middelbare leeftijd, met bijpassend uiterlijk.<\/p>\n

Lammers is J. Kessels: lang haar, hangsnor, cowboyhoed, voetbalshirt. Nooit spreekt hij meer dan strikt noodzakelijk. Liever steekt hij een peuk op of draait een moppie country. Kessels lijkt niet alleen larger than life<\/em>, hij is het ook. Kessels is een romanpersonage, bedacht door schrijver Thom\u00e9se. Van Hu\u00eat is Thom\u00e9se: wijkende haargrens, chaotische krullen, gedateerde bril, driedelig pak. De \u2018literaire pulpschrijver\u2019 wacht achter zijn typemachine op inspiratie wanneer een telefoontje hem terugvoert naar het verleden. Bertje hangt aan de lijn, een kennis van vroeger. Hij heeft een klusje voor Kessels en hij vraagt zich af of Thom\u00e9se hem niet kan benaderen.<\/p>\n

De toon is gezet. Dit is neo-noir<\/em> op z\u2019n kneuterigst, met een malafide frikadellenhandelaar als McGuffin<\/em> en een jeugdtrauma in de frituur als persoonlijke motivatie. Het onwaarschijnlijke trio van de muizige Bertje, de nerdy Thom\u00e9se en de bruuske Kessels vertrekt richting Hamburg, waar de frikandellenhandelaar in kwestie zich schuil zou houden. Maar voor de schrijver en zijn personage is de road trip vooral aanleiding om zich een delirium te drinken. Onder Duitse neonlichten ontspinnen zich visioenen van een piepjonge blondine. Brigit is een spook uit Thom\u00e9ses verleden; een femme fatale die hem voorgaat op de weg naar onafwendbaar onheil. Die weg leidt onder meer langs een onbetrouwbare prostituee en haar geldbeluste pooier, een lijk in de kofferbak, een stadion vol Duitse voetbalhooligans en een duistere ontknoping op een skaileren bank in Hollands suburbia.<\/p>\n

Klinkt maf? Dat is het ook. Het is duidelijk dat De Bruyn met J. KESSELS een Nederlandse variant op FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS (Terry Gilliam, 1998) voor ogen had, met vette snacks in plaats van zware drugs, maar minstens zoveel chaos en paranoia. Ook Gilliams film was op een literaire bron gebaseerd en vertelde over een doldwaze road trip van de auteur zelf. Maar in het geval van FEAR AND LOATHING had Hunter S. Thompson min of meer neergepend wat hij zelf had meegemaakt, drugsvisoenen et al. P.F. Thom\u00e9se draaide de boel om. Hij schreef zichzelf in een verzonnen verhaal en maakte er zo een postmodern grapje van. In het boek werkt die grap: de lezer leest hoe de schrijver het verhaal schrijft dat hij leest. Het is het Droste-effect voor gevorderden. Maar nu het medium in film is veranderd, valt dat effect weg. Zonder de rauwheid van FEAR AND LOATHING \u00e9n zonder de gelaagdheid van Thom\u00e9ses oorspronkelijke grap, is J. KESSELS uiteindelijk nogal eendimensionaal.<\/p>\n

Die platheid strekt zich uit tot de acteursregie. Met zijn subtiele spel steelt Lammers de show als authentiek cultfiguur Kessels, maar de rest van de cast speelt met zoveel armzwaaien, bekkentrekken en gebulder dat hun personages typetjes worden. Van Hu\u00eat is geen moment geloofwaardig als de schlemiel die hij moet voorstellen, zelfs niet tijdens een perfect uitgevoerd maar volslagen ongrappig \u2018gek dansje\u2019. Nog problematischer is de manier waarop Thom\u00e9ses object van begeerte wordt neergezet. Brigit \u2013 \u2018BB\u2019tje\u2019 \u2013 is de wulpse seksbom die we uit talloze andere films kennen: blond, rond en schaamteloos. De Bruyn zet haar bewust neer als stereotype, als filmreferentie van vlees en bloed. Maar na de zoveelste sc\u00e8ne waarin ik me, via Thom\u00e9ses hunkerende blik, aan het achterwerk van BB\u2019tje heb verlustigd, begin ik me ronduit ongemakkelijk te voelen. J. KESSELS presenteert zich dan wel als zelfbewust, op dit gebied toont de film zich onwetend. Aan het slot van de film krijgt Brigit alsnog een stem, maar haar revanche komt laat. De billen van BB\u2019tje ten spijt, is J. KESSELS gewoon plat.<\/p>\n

Distributie: September Films. Release NL: 1 oktober. Copyright Basje Boer. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 september 2015.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Het Nederlands Film Festival opent vanavond met de premi\u00e8re van de maffe road movie J. KESSELS. Pas vanaf 1 oktober  in de Nederlandse bioscopen, maar we zetten de recensie vandaag alvast online. De weg ontvouwt zich \u2013 grijs met witte strepen of stippen, al naar gelang je snelheid \u2013 met een onvervalste smartlap op de […]<\/p>\n","protected":false},"author":48,"featured_media":41910,"comment_status":"open","ping_status":"open","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"tags":[129],"genre":[1060,1048,1049],"provider":[],"director":[6913],"actor":[1597,6914,6915],"acf":[],"yoast_head":"\nRecensie J. Kessels (2015) | Review op Schokkend Nieuws<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Recensie J. Kessels (2015) | Review op Schokkend Nieuws\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Het Nederlands Film Festival opent vanavond met de premi\u00e8re van de maffe road movie J. KESSELS. Pas vanaf 1 oktober  in de Nederlandse bioscopen, maar we zetten de recensie vandaag alvast online. De weg ontvouwt zich \u2013 grijs met witte strepen of stippen, al naar gelang je snelheid \u2013 met een onvervalste smartlap op de […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Schokkend Nieuws Filmmagazine\" \/>\n<meta property=\"article:publisher\" content=\"https:\/\/www.facebook.com\/SchokkendNieuws\/\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"200\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"286\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:site\" content=\"@schokkendnieuws\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"4 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/\",\"url\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/\",\"name\":\"Recensie J. Kessels (2015) | Review op Schokkend Nieuws\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg\",\"datePublished\":\"2015-09-23T11:10:42+00:00\",\"dateModified\":\"2015-09-23T11:10:42+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg\",\"width\":200,\"height\":286},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Recensies\",\"item\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"J. Kessels\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/\",\"name\":\"Schokkend Nieuws Filmmagazine\",\"description\":\"Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Recensie J. Kessels (2015) | Review op Schokkend Nieuws","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Recensie J. Kessels (2015) | Review op Schokkend Nieuws","og_description":"Het Nederlands Film Festival opent vanavond met de premi\u00e8re van de maffe road movie J. KESSELS. Pas vanaf 1 oktober  in de Nederlandse bioscopen, maar we zetten de recensie vandaag alvast online. De weg ontvouwt zich \u2013 grijs met witte strepen of stippen, al naar gelang je snelheid \u2013 met een onvervalste smartlap op de […]","og_url":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/","og_site_name":"Schokkend Nieuws Filmmagazine","article_publisher":"https:\/\/www.facebook.com\/SchokkendNieuws\/","og_image":[{"width":200,"height":286,"url":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg","type":"image\/jpeg"}],"twitter_card":"summary_large_image","twitter_site":"@schokkendnieuws","twitter_misc":{"Geschatte leestijd":"4 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/","url":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/","name":"Recensie J. Kessels (2015) | Review op Schokkend Nieuws","isPartOf":{"@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg","datePublished":"2015-09-23T11:10:42+00:00","dateModified":"2015-09-23T11:10:42+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#primaryimage","url":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg","contentUrl":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/j._kessels.jpg","width":200,"height":286},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/j-kessels\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Recensies","item":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"J. Kessels"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/#website","url":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/","name":"Schokkend Nieuws Filmmagazine","description":"Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"nl-NL"}]}},"jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/review\/52536"}],"collection":[{"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/review"}],"about":[{"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/review"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/48"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=52536"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/review\/52536\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/41910"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=52536"}],"wp:term":[{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=52536"},{"taxonomy":"genre","embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/genre?post=52536"},{"taxonomy":"provider","embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/provider?post=52536"},{"taxonomy":"director","embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/director?post=52536"},{"taxonomy":"actor","embeddable":true,"href":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/wp-json\/wp\/v2\/actor?post=52536"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}