{"id":52260,"date":"2013-07-02T00:00:00","date_gmt":"2013-07-02T00:00:00","guid":{"rendered":"http:\/\/sn.kweekvijver.nl\/review\/world-war-z\/"},"modified":"2013-07-02T00:00:00","modified_gmt":"2013-07-02T00:00:00","slug":"world-war-z","status":"publish","type":"review","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/world-war-z\/","title":{"rendered":"World War Z"},"content":{"rendered":"
WORLD WAR Z verspilt tenminste geen tijd. Al vanaf de begintitels horen we over de snel om zich heen grijpende epidemie. Het dochtertje van Gerry Lane (Brad Pitt) heeft nauwelijks gevraagd \u201cDaddy, what\u2019s martial law?\u201d, of het gaat loos. Paniek in een file in Philadelphia, een spectaculaire helikopterontsnapping vanaf het dak van een ge\u00efnfesteerd flatgebouw, de val van Jeruzalem\u2026 WORLD WAR Z is een aaneenschakeling van geslaagde massazombiesc\u00e8nes.<\/p>\n Regisseur Marc Forster (MONSTER\u2019S BALL, QUANTUM OF SOLACE) heeft goed gekeken naar de klassiekers in het genre. DAWN OF THE DEAD<\/a>, 28 WEEKS LATER<\/a>, BLINDNESS<\/a>, [REC]<\/a> en RESIDENT EVIL<\/a> schieten als eerste in gedachten. De hectische cameravoering is helaas erg in de mode dit blockbusterseizoen, maar visueel voegt Forster zelfs wel een nieuwigheidje toe aan de canon: nooit eerder zagen we de zombiemassa\u2019s zich daadwerkelijk als een vloedgolf gedragen. Dankzij CGI spoelt er een tsunami van levende doden over de continenten.<\/p>\n Toch is het avontuur van Lane, die namens de Verenigde Naties de wereld afreist op zoek naar de oorsprong van de zombieplaag, niet zo gedenkwaardig als het had kunnen zijn. Het boek van Max Brooks is dat wel. De schrijver klaagt nu dat hij niet betrokken was bij de scenario-ontwikkeling en noemt het \u201cjust another alpha-male-saving-the-world-film\u201d. De fictieve generaal b.d. Adam Mors, door Hedwig van Driel opgevoerd in Schokkend Nieuws #102, mopperde ook al over het einde dat volledig werd veranderd. Naar nu blijkt (spoiler alert!)<\/a>, zijn we er met dat nieuwe einde goed vanaf gekomen, maar Brooks en Mors hebben zeker een punt. WORLD WAR Z levert de beloofde zombies, maar zij treden op in een zwak scenario.<\/p>\n Het is soms moeilijk weerstand te bieden aan een zeker defaitisme als het gaat om grote boek- of comics-verfilmingen. Als er een budget van meer dan 125 miljoen dollar in het geding is, kun je toch niet verwachten dat de film dezelfde politieke en morele complexiteit zal hebben als het boek? Brooks schreef een documentfictie waarin voortdurend nieuwe landen, personages en vertelperspectieven werden ge\u00efntroduceerd; natuurlijk zal Hollywood er het avontuur van maken van \u00e9\u00e9n enkele, identificeerbare Amerikaanse held. Boeken en blockbusters<\/em> hebben nu eenmaal een andere vertellogica. Toch?<\/p>\n Toch niet helemaal. Het probleem is om te beginnen dat Gerry Lane helemaal niet zo\u2019n identificeerbare hoofdpersoon is<\/em>. Zolang hij met zijn vrouw en dochtertjes op de vlucht is, werkt het uitstekend. Hij wil zijn gezin beschermen. Zijn dochter huilt: \u201cI want my blanket!\u201d. Paniek. Machteloosheid. Je voelt met hem mee. Was zijn gezin maar de hele film bij hem gebleven, dan had je op het puntje van je stoel gezeten.<\/p>\n Maar vrouw en kinderen worden in de film al vrij snel gedumpt, zodat Lane zijn stedentrip maken kan. En vanaf dat moment wordt zijn personage juist minder<\/em> identificeerbaar. Hij schijnt bij de VN een soort manusje-van-alles-bij-crisissituaties te zijn, maar waarom hij mee moet wanneer paratroopers de viroloog Dr. Fassbach naar Zuid-Korea begeleiden, is een raadsel. Lane treft onderweg verschillende reisgenoten – een Isra\u00eblische soldate, bijvoorbeeld \u2013 maar met g\u00e9\u00e9n van hen bouwt hij een band op. Kortom: Lane begint als de herkenbare vader die zijn gezinnetje probeert te beschermen, maar krijgt gaandeweg de allure van een action figure<\/em>. Inzetbaar voor elke willekeurige missie, tot je verveeld bent geraakt.<\/p>\nWORLD WAR Z is niet zo\u2019n ramp als werd gevreesd. Maar hoe vermakelijk de duurste zombiespektakelfilm aller tijden ook is, het is w\u00e9l een gemiste kans.<\/strong><\/p>\n