{"id":51982,"date":"2011-11-05T08:31:28","date_gmt":"2011-11-05T08:31:28","guid":{"rendered":"http:\/\/sn.kweekvijver.nl\/review\/quarantine-2-terminal-dvd\/"},"modified":"2023-06-30T10:41:05","modified_gmt":"2023-06-30T10:41:05","slug":"quarantine-2-terminal-dvd","status":"publish","type":"review","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/review\/quarantine-2-terminal-dvd\/","title":{"rendered":"Quarantine 2: Terminal"},"content":{"rendered":"\n
‘Zeg, dat lijkt wel… M\u00e1xima daar achter het vliegtuigraampje!’
– ‘Wat kijkt ze benauwd.’
– ‘Verdomd, zou er een Argentijn achter de stuurknuppel zitten?’
Om het dvd-doosje hebben we op de redactie smakelijk gelachen. Tot zover de amusementswaarde van QUARANTINE 2: TERMINAL.<\/p>\n\n\n\n
Even terug naar\u00a0[REC]<\/a>\u00a0(Paco Plaza, Jaume Balaguer\u00f3, 2007), de akeligste\u00a0found footage<\/em>\u00a0film sinds\u00a0THE BLAIR WITCH PROJECT<\/a>. In dit ooggetuigenverslag brengt een Spaanse tv-ploeg de beslommeringen van het lokale brandweerkorps in beeld. Het dreigt een slaapverwekkende reportage te worden, totdat ze in een duister appartement worden belaagd door een schuimbekkende dame op leeftijd. De kijker beseft: zombies! Maar voor het Amerikaanse publiek, dat geen gerochel in vreemde talen blieft, trokken de gebroeders Dowdle (THE POUGHKEEPSIE TAPES) in 2008 een kopie met de titel QUARANTINE. 12 miljoen dollar kostte het om het origineel (\u00e0 1,5 miljoen euro) dunnetjes over te doen, met uitzondering van een essentieel plot-element: de oorzaak van de zombieuitbraak.<\/p>\n\n\n\n Plaza en Balaguer\u00f3 lieten ons in [REC] geloven dat deze onzalige praktijken het werk van Be\u00eblzebub moesten zijn. Het duo Dowdle schoof in QUARANTINE echter de schuld in de schoenen van een doomsday sekte, die het zombievirus fabriceerde. Vanaf dat moment scheidden de wegen van beide franchises zich. [REC]2 kreeg een spannend vervolg, waarin Plaza en Balaguer\u00f3 de duivelse oorsprong van de uitbraak blootlegden. Op QUARANTINE 2 werd uit budgetoverwegingen een debutant met botte bijl losgelaten. Regisseur en scenarist John Pogue (THE SKULLS) verruilde allereerst het found footage<\/em> perspectief voor conventionele camerastandpunten en belichting. Daarnaast verplaatste hij de gebeurtenissen naar een vliegtuigcabine en de bagageterminal van een luchthaven.<\/p>\n\n\n\n In QUARANTINE 2: TERMINAL doen stewardessen Jenny (Mercedes Mas\u00f6hn) en Paula (Bre Blair) nachtvlucht 318 van Los Angeles naar Kansas City. Jenny draagt deze avond een extra verantwoordelijkheid voor puber George (Mattie Liptak), die zonder ouders reist. Aan boord ook een cityhoppende poes, een doos hamsters en heel veel bacillen. Dat leidt tot veel gesnotter en geproest van de co-piloot en enkele passagiers, maar belangrijker nog: het voedt de suspense. Wie o wie hapt zometeen in zijn medepassagiers?<\/p>\n\n\n\n Pogue laat ons niet lang genoeg in het ongewisse; al kort na vertrek leegt een corpulente reiziger zijn maaginhoud over Jenny. Hij rolt met zijn ogen en bestormt in razernij de cockpit. Voor het deurtje van de piloten wordt wat geduwd en getrokken en bijt de vadsige kolos in Paula\u2019s neus. Tijd voor een noodlanding. Terwijl de piloten de rellende passagier in het toilet gevangen houden, wordt de toegetakelde Paula met hulp van een luchthavenmedewerker naar de aangelegen bagageterminal gedragen. Ongemerkt hebben de autoriteiten het complex al hermetisch afgesloten, dus er is geen ontsnappen aan. Zo begint een reeks verwikkelingen die de overlevenden in polonaise van de terminal naar het vliegtuig \u00e9n weer terug voert.<\/p>\n\n\n\n De conventies van het filmscenario schrijven voor dat Jenny zich ontpopt als de heldin, maar dat doet ze in haar eigen, blonde tempo. Lijdzaam laat ze zich onderkotsen, bespringen en afblaffen. Totdat George terloops meedeelt dat haar vader zojuist mobiel belde met de boodschap \u2018take the stick\u2019, ofwel \u2018neem de stuurknuppel\u2019. Bemoedigende laatste woorden van een ex-piloot aan zijn dochter in doodsangst. En zowaar, ze hebben effect: Jenny laat vanaf nu niet meer met haar voeten spelen. Met \u00e9\u00e9n assertief praatje claimt ze haar leiderschap over de kibbelende passagiers. Hoe belabberd dat uitpakt voor hun overlevingskansen blijkt in de resterende veertig minuten.<\/p>\n\n\n\n In zijn poging een originele weg in te slaan met QUARANTINE 2: TERMINAL zwalkt Pogue van de berm naar de platgetreden paden. Daarbij verzuimt hij de kijker te compenseren met schrikmomenten of uitbundige splatter. Waar Plaza en Balaguer\u00f3 met [REC]2 ruimschoots krediet opbouwden voor n\u00f3g een sequel en een prequel, heeft Pogue het met QUARANTINE 2 verbrast. Doktersadvies: deze pati\u00ebnt is niet meer te redden. Tijd om de quarantaine op te heffen.<\/p>\n\n\n\n Di: Sony (release: 17 augustus). Copyright Rob van der Velden. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 5 november 2011.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" ‘Zeg, dat lijkt wel… M\u00e1xima daar achter het vliegtuigraampje!’– ‘Wat kijkt ze benauwd.’– ‘Verdomd, zou er een Argentijn achter de stuurknuppel zitten?’Om het dvd-doosje hebben we op de redactie smakelijk gelachen. Tot zover de amusementswaarde van QUARANTINE 2: TERMINAL. Even terug naar\u00a0[REC]\u00a0(Paco Plaza, Jaume Balaguer\u00f3, 2007), de akeligste\u00a0found footage\u00a0film sinds\u00a0THE BLAIR WITCH PROJECT. In dit […]<\/p>\n","protected":false},"author":50,"featured_media":41084,"comment_status":"open","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"tags":[],"genre":[1051,1077,1067],"provider":[],"director":[3175],"actor":[3179,3181,3177],"class_list":["post-51982","review","type-review","status-publish","has-post-thumbnail","hentry","genre-horror","genre-sci-fi","genre-thriller","director-john-pogue","actor-josh-cooke","actor-mattie-liptak","actor-mercedes-mason"],"acf":[],"yoast_head":"\n