SPIRITED AWAY<\/a> (2001). Langzaam maar zeker raken de zusjes vertrouwd met de wereld van huisgeesten en, vooral, bosgeesten die zich uitsluitend aan kinderogen vertonen (een simpele maar doeltreffende metafoor voor de kinderlijke fantasie). Een grote wollige kat doet dienst als bus, inclusief raampjes en donzige zitplaatsen, maar de belangrijkste figuur is Totoro zelf, een groot, goedaardig knuffeldier dat tussen de wortels van een reusachtige boom leeft.<\/p>\n\n\n\nIn MY NEIGHBOUR TOTORO verweeft Miyazaki de wereld van de kinderen en hun alledaagse besognes, zoals de zorgen om moeder, op terloopse wijze met die van de bosgeesten. Weer valt op hoe knap de regisseur voor de hand liggende valkuilen en clich\u00e9s weet te vermijden. Er is geen spoortje vals sentiment of hoogdravendheid te bespeuren in de film, en de bosgeesten behouden, ondanks hun hoge aaibaarheidsfactor en behulpzame gedrag, hun mysterie. Snedige dialogen tussen kinderen en sprookjesfiguren, zoals in Amerikaanse animatiefilms te doen gebruikelijk, ontbreken.<\/p>\n\n\n\n
Visueel is de film trouwens een mirakel van detaillering die niet onderdoet voor de precisie waarmee Miyazaki bijna 15 jaar later in SPIRITED AWAY het pension voor geesten en andere sprookjesfiguren zou uittekenen. Wanneer aan het eind van de film Satsuki wanhopig hollend op zoek is naar haar weggelopen zusje, laat Miyazaki het omringende landschap baden in het licht van de ondergaande zon en draagt daarmee de zeldzaam melancholieke stemming trefzeker over op de kijker. Maar al eerder moet deze tot de conclusie zijn gekomen dat MY NEIGHBOUR TOTORO misschien wel h\u00e9t meesterstuk is uit een toch al zo rijk oeuvre. In de sc\u00e8ne waarin Satsuki en Mei ’s avonds onder een paraplu bij de bushalte staan te wachten op de bus die hun vader thuis zal brengen en daar onverwacht gezelschap krijgen van Totoro, openbaart zich de essentie van Miyazki’s genie. Dat onfeilbare vermogen in een bizarre wereld waar avontuur en gevaar de klok slaan, juist met het kleine, intieme en meest alledaagse detail – zoals wanneer Satsuki de in slaap vallende Mei op haar schouders hijst – de grootste ontroering te wekken.<\/p>\n\n\n\n
(N.B.: De extra’s op beide dvd’s beperken zich tot de keuze tussen de Japans en de Engels gesproken versie, de mogelijkheid te switchen tussen films en storyboards en het bekijken van de titelsequenties zonder titels.)<\/p>\n\n\n\n
Extra’s *** <\/em><\/p>\n\n\n\nCopyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #71.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Twee jaar geleden wijdde Schokkend Nieuws een special aan de Japanse animatiefilm, oftewel anime. Mijn bijdrage over Hayao Miyazaki was gebaseerd op een deel van diens oeuvre, omdat nog niet alle titels beschikbaar waren op dvd. Met het op het Britse Optimum-label verschenen tweetal LAPUTA: CASTLE IN THE SKY (TENKU NO SHIRO LAPUTA, 1986) en MY NEIGHBOUR […]<\/p>\n","protected":false},"author":47,"featured_media":40605,"comment_status":"open","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"tags":[],"genre":[1133,1048,1086],"provider":[],"director":[1667],"actor":[1670,1668,1669],"class_list":["post-51610","review","type-review","status-publish","has-post-thumbnail","hentry","genre-animation","genre-comedy","genre-family","director-hayao-miyazaki","actor-chika-sakamoto","actor-hitoshi-takagi","actor-noriko-hidaka"],"acf":[],"yoast_head":"\n
Recensie My Neighbour Totoro (1988) | Review op Schokkend Nieuws<\/title>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n\n\n\n\t\n