{"id":63670,"date":"2020-12-01T11:36:37","date_gmt":"2020-12-01T11:36:37","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/i-m-daria-nicolidi\/"},"modified":"2023-06-23T22:22:22","modified_gmt":"2023-06-23T22:22:22","slug":"i-m-daria-nicolidi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/i-m-daria-nicolidi\/","title":{"rendered":"I.M. Daria Nicolodi"},"content":{"rendered":"
R.I.P. | Afgelopen donderdag overleed de Italiaanse actrice Daria Nicolodi op zeventigjarige leeftijd. Ze was niet alleen een markante verschijning binnen de door mannen gedomineerde Italiaanse genrecinema, ze had ook een enorme invloed op de loopbaan van Dario Argento.<\/p>\n
Nicolodi werd geboren op 19 juni 1950 in Firenze en groeide op in een welgesteld en intellectueel milieu. Ze maakte haar debuut in Francesco Rosi\u2019s uitstekende oorlogsfilm UOMINI CONTRO (1970), maar haar carri\u00e8re nam niet meteen een grote vlucht. Dat gebeurde pas nadat ze kennismaakte met regisseur Dario Argento. Nicolodi was een fan van diens eerste film L\u2019UCCELLO DALLE PIUME DI CRISTALLO\/THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE (1970) en wilde koste wat het kost met hem samenwerken. Dat gebeurde met PROFONDO ROSSO\/DEEP RED (1975), waarin ze een onvergetelijke indruk maakte als journaliste Gianna Brezza, in een rol die gedeeltelijk gebaseerd was op Argento\u2019s eigen ervaringen als filmrecensent voor de krant Paese Sera<\/em>. Niet alleen het publiek was overdonderd door deze enorm zelfverzekerde powervrouw, ook haar beroemde tegenspeler David Hemmings (die ze in een hilarische sc\u00e8ne verslaat tijdens een potje armworstelen) was positief verrast door de nog onbekende Nicolodi. Ook Argento zelf ging volledig voor de bijl voor de actrice met haar karakteristieke rode haardos. De twee begonnen al tijdens de draaiperiode een liefdesrelatie die een kleine tien jaar zou duren en waarin ze dochter Asia Argento kregen.<\/p>\n DEEP RED bleek niet alleen een enorme kaskraker in Itali\u00eb, ook internationaal ging het opeens staccato voor Argento. In de voor die tijd opvallend bloederige film flirtte de regisseur al voorzichtig met fantastiek en horror, zij het binnen het kader van een barokke giallo. Voor zijn volgende film SUSPIRIA (1977) omarmde hij het horrorgenre voor het eerst volledig en schiep hij volgens velen zijn absolute meesterwerk. Maar de film was gebaseerd op een idee van Nicolodi, die herinnerde hoe haar grootmoeder, Ivon M\u00fcller, als tiener les kreeg op een dansacademie waar naar verluidt ook zwarte magie werd bedreven. Het verhaal van M\u00fcller (die zich overigens volgens Nicolodi later bekwaamde in de witte magie) maakte op Nicolodi \u2013 en later dus ook op Argento \u2013 een onuitwisbare indruk en vormde de basis voor de bizarre, originele verhaallijn. Bovendien kwam Nicolodi, een liefhebster van fantastische literatuur in het algemeen en H.P. Lovecraft in het bijzonder, met het idee om elementen uit Thomas De Quincey\u2019s Confessions of an opium eater<\/em> in het verhaal te gebruiken om een psychedelische sfeer te cre\u00ebren. Nicolodi keek later met gemengde gevoelens terug op het succes van SUSPIRIA. Aanvankelijk zou ze zelf de rol spelen van Sara, de vriendin van Suzy Bannion (Jessica Harper), maar nadat ze tijdens de repetities haar enkel brak ging die eer naar Stefania Casini. Bovendien trok Argento zonder enige g\u00eane alle aandacht en artistieke verdiensten naar zich toe toen de film een hit bleek en had weinig aandacht voor Nicolodi\u2019s essenti\u00eble bijdragen. Het zorgde voor een stevige smet op hun relatie en Nicolodi zou het de regisseur nooit vergeven.<\/p>\n <\/p>\n