{"id":63433,"date":"2019-12-25T10:28:29","date_gmt":"2019-12-25T10:28:29","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/tabee-2019-deel-3\/"},"modified":"2023-06-23T22:21:14","modified_gmt":"2023-06-23T22:21:14","slug":"tabee-2019-deel-3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/tabee-2019-deel-3\/","title":{"rendered":"Tabee 2019, deel 3"},"content":{"rendered":"
JAARLIJSTEN | Ook 2019 sluiten we weer af met onze persoonlijke favorieten. Hier zijn de allerbeste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van het jaar volgens enkele van de meer dan veertig Schokkend Nieuws-medewerkers.<\/p>\n
Gisteren<\/a> en eergisteren <\/a>konden jullie al de eerste van onze persoonlijke jaarlijstjes lezen. De regels zijn simpel: een genrefilm of -televisieserie kwam alleen in aanmerking voor een notering als deze in 2019 te zien was in Nederland of Belgi\u00eb op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. Of een film wel \u2018Schokkend Nieuws\u2019 genoeg was, mochten de deelnemers ook nu weer helemaal zelf bepalen.<\/p>\n Vincent Hoberg 1. DER GOLDENE HANDSCHUH<\/a> (Fatih Akin, 2019) Jan Doense 1. JOKER <\/a>(Todd Phillips, 2019) Hedwig van Driel 1. PARASITE <\/a>(Bong Joon-ho, 2019) Eervolle vermeldingen: het eerste seizoen van WATCHMEN, de actiesc\u00e8nes in JOHN WICK 3, het blockbuster-plezier van THE WANDERING EARTH.<\/p>\n Thierry Verhoeven 1. MIDSOMMAR Morgen meer! Missen we een film? Of ben je het ergens totaal niet mee eens? Laat het ons weten op Twitter <\/a>of Facebook<\/a>.<\/em>
<\/strong>Voormalig hoofdredacteur Vincent Hoberg presenteerde dit jaar de Schokkend Nieuws-pubquiz tijdens Imagine, voelde horrorproducent Jason Blum kritisch aan de tand \u00e9n had een gezellig onderonsje met Fatih Akin over de vieste film van het jaar.<\/p>\n
2. IN FABRIC <\/a>(Peter Strickland, 2018)
3. CRAWL <\/a>(Alexandre Aja, 2019)
4. US <\/a>(Jordan Peele, 2019)
5. MIDSOMMAR <\/a>(Ari Aster, 2019)<\/p>\n
<\/strong>Jan Doense was in 1992 een van de oprichters van Schokkend Nieuws en is gelukkig nog steeds voorzitter van ons stichtingsbestuur. Schrijven deed hij dit jaar niet voor ons \u2013 hij had het veel te druk met zijn nieuwe baan<\/a> \u2013 maar de inzet van Jan en de overige bestuursleden achter de schermen was meer dan ooit van onschatbare waarde.<\/p>\n
Een TAXI DRIVER van de jaren 10 in het tijdperk van Donald Trump.
2. BUMPERKLEEF <\/a>(Lodewijk Crijns, 2019)
Beste Nederlandse genrefilm sinds jaren met een maniak die er wezen mag: Ed.
3. MIDSOMMAR
\u2018I have seen the future of horror and his name is Ari Aster.\u2019
4. DER GOLDENE HANDSCHUH
Hoe graag ik het ook wilde, deze film liet me het hele jaar niet meer los.
5. THE LODGE (Severin Fiala, Veronika Franz, 2019)
Supercreepy psychologische horror zet Hammer terug op de kaart.<\/p>\n
<\/strong>Redactielid Hedwig van Driel schreef dit jaar over klassiekere noirs als DETOUR en NIGHT AND THE CITY, maar ook over vampiers en Vincent Price. In het laatste nummer van het jaar kon ze in een essay terugkijken op een decennium waarin meer vrouwen hun rechtmatige plek opeisten als makers van \u2018gevarieerde, bloederige, fascinerende, enge, verontrustende, vermakelijke, spannende, grappige en geweldige genrefilms.\u2019<\/p>\n
Zo’n film waar je uit loopt en denkt ‘volgens mij is deze misschien wel heel goed. Maar ik moet nog even verteren’ en die dan, eenmaal verteerd, nog beter blijkt dan eerst gedacht.
2. US
Lang leve de rafelrandjes.
3. MIDSOMMAR
De feelgood-horrorfilm van het jaar.
4. HIGH LIFE<\/a> (Claire Denis, 2018)
Af en toe een diep ergerlijke filmervaring, maar wel een onvergetelijke.
5. IN FABRIC<\/a> (Peter Strickland, 2018)
Niet 100% succesvol. Wel 100% onversneden cinema.<\/p>\n
<\/strong>Thierry Verhoeven schrijft al sinds 2016 voor Schokkend Nieuws en trad dit jaar toe tot het vaste team dat onze website verzorgt. In de volgende editie van ons magazine lees je zijn recensie van THE LODGE.<\/p>\n
Elke twijfel die ik na HEREDITARY nog had over Ari Aster, werd door MIDSOMMAR volledig weggenomen. Op stijlvolle wijze laat hij zien dat er bijzonder goed kan worden gegriezeld in het volle daglicht.
2. PARASITE
Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou eigenlijk de thematische lijnen van het oeuvre van Bong Joon-ho zijn, maar met het enerverende PARASITE is het sowieso weer een meesterwerkje rijker.
3. CLIMAX <\/a>(Gaspar No\u00e9, 2018)
Na een halfuur was ik klaar om de nieuwste No\u00e9 af te schrijven als weer een saaie stijloefening… en dus was de verrassing zeer groot dat ik vervolgens t\u00f3ch werd opgezogen in dit krankzinnige delirium.
4. BUMPERKLEEF
DUEL op de drukke Nederlandse snelwegen: het is blijkbaar prima mogelijk en nog bijzonder onderhoudend ook.
5. ONE CUT OF THE DEAD (Ueda Shin’ichir\u00f4, 2017)
Deze Japanse komedie heeft een alleraardigste opening en een middenstuk dat er net mee door kan, maar het is de heerlijke finale die met aanstekelijk plezier alles naar een hoger niveau tilt.<\/p>\n
Op 31 december publiceren we onze Schokkend Nieuws Top 10 van 2019!<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"JAARLIJSTEN | Ook 2019 sluiten we weer af met onze persoonlijke favorieten. Hier zijn de allerbeste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van het jaar volgens enkele van de meer dan veertig Schokkend Nieuws-medewerkers.<\/p>\n","protected":false},"author":46,"featured_media":35322,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":""},"categories":[84],"tags":[],"class_list":["post-63433","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-nieuws"],"acf":[],"yoast_head":"\n