{"id":62945,"date":"2017-10-21T10:34:03","date_gmt":"2017-10-21T10:34:03","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/i-m-umberto-lenzi\/"},"modified":"2023-06-23T22:18:49","modified_gmt":"2023-06-23T22:18:49","slug":"i-m-umberto-lenzi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/i-m-umberto-lenzi\/","title":{"rendered":"I.M. Umberto Lenzi"},"content":{"rendered":"

\"Lenzi\"R.I.P. | Twee dagen geleden overleed de Italiaanse regisseur Umberto Lenzi op 86-jarige leeftijd. Schokkend Nieuws-<\/em> en oud-Camera Obscura<\/em>-redacteur Mike Lebbing ontmoette Lenzi  en schreef een prachtig In Memoriam.<\/em><\/p>\n

Afgelopen zomer kon ik dankzij voormalig Schokkend Nieuws-scribent Oliver Kerkdijk een van mijn journalistieke helden ontmoeten. Een middag en avond lang keuvelden we met popmuziekcriticus en cinefiel extraordinaire Chris van Oostrom. In 1987 bracht hij het legendarische Huivermerg en rilrug<\/em> uit, dat door ondergetekende en andere Nederlandse genrefans meteen werd verslonden. Zijn naslagwerk van in Nederland op video verschenen horrorfilms was oergeestig, zeer informatief en gaf blijk van een indrukwekkend doorzettingsvermogen wanneer het ging om het opsporen van obscure titels. Ik geef met enige g\u00eane toe dat ik vele zinnen van deze griezelgids uit mijn hoofd ken, met als favoriet de omschrijving van Walerian Borowczyk (LA B\u00caTE)  als \u2018een elitaire Poolse zadelsnuiver\u2019. Tijdens het gesprek moest echter een harde noot gekraakt worden, omdat iets me al die jaren dwars zat. Van Oostrom had namelijk beweerd dat de Italiaanse regisseur Umberto Lenzi \u2018met zijn twee linkerhanden nog nooit een film had gemaakt die ook maar het predikaat middelmatig verdiende\u2019.<\/p>\n

Niet waar! Lenzi had de wereld NIGHTMARE CITY\/INCUBO SULLA CITT\u00c1 CONTAMINATA (1980) geschonken! Een gruwelijke en extreem onderhoudende film die destijds vanwege de zombierage ook in Nederland in de bioscopen draaide en een geheel nieuwe ondode introduceerde. Deze lijken leken in niets op de waggelende kadavers die we kenden. Ze renden keihard rond en bedienden zich van bijlen of machinegeweren, terwijl Stelvio Cipriani\u2019s moody funksoundtrack het geheel een hoogst curieus sfeertje gaf.  <\/p>\n