{"id":62868,"date":"2017-07-06T14:10:37","date_gmt":"2017-07-06T14:10:37","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/thank-god-it-s-friday-7-juli\/"},"modified":"2023-06-23T22:18:25","modified_gmt":"2023-06-23T22:18:25","slug":"thank-god-it-s-friday-7-juli","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/tgif\/thank-god-it-s-friday-7-juli\/","title":{"rendered":"Thank God It’s Friday, 7 juli"},"content":{"rendered":"
TGIF | Voor Schokkend Nieuws schrijf ik over filmmuziek in het magazine en praat ik over filmmuziek in de podcast. \u201cMisschien vind je het leuk om eens wat anders te doen?\u201d, vroeg de hoofdredacteur van de Schokkend Nieuws-website. Jazeker. Linken naar filmmuziek!<\/p>\n
Hoewel ik vooral liefhebber ben van originele filmmuziek, muziek speciaal gecomponeerd voor de film, is de soundtrack van de week wat mij betreft BABY DRIVER. De keuze van de popsongs<\/a> is spot on<\/em> en de manier waarop de muziek in de film gebruikt wordt, is fenomenaal. De popsongs zijn er niet zomaar onder gezet, ze zijn onderdeel van het narratief van de film<\/a>. \u201cDe echte ster van de film is de soundtrack\u201d, schreef collega Marjan in haar recensie<\/a>. Nu vind ik dat wel vaker, maar voor wat betreft BABY DRIVER is het ook echt waar.<\/p>\n In BABY DRIVER zit overigens wel degelijk originele filmmuziek, gecomponeerd door Steven Price, met wie Edgar Wright eerder samenwerkte voor THE WORLD\u2019S END<\/a>. Price’s grote doorbraak was GRAVITY<\/a> (Alfonso Cuar\u00f3, 2013), waarvoor hij een Oscar en een BAFTA won en tevens genomineerd werd voor een Golden Globe en een Grammy. Zijn vernieuwende score werd wonderlijk genoeg volledig genegeerd door de World Soundtrack Awards<\/a>. Nu zijn deze awards, die sinds 2001 worden uitgereikt op het Film Fest Gent <\/a>in Belgi\u00eb, bij het grote publiek misschien niet zo bekend, maar voor de doelgroep zijn ze wel degelijk een dingetje. E\u00e9n van de categorie\u00ebn is de Public Choice Award en sinds deze week kan je stemmen op jouw favoriete soundtrack<\/a>. Mijn stem ging dit jaar naar NERVE van Rob Simonsen<\/a>, een catchy en verrassend afwisselende synth-score met een vleugje 80\u2019s. Ook wordt er ieder jaar een componist in het zonnetje gezet door middel van een compilatiealbum met opnieuw opgenomen hoogtepunten uit zijn\/haar filmmuziekcarri\u00e8re. In 2015 was dit bijvoorbeeld Alan Silvestri<\/a> (BACK TO THE FUTURE, THE AVENGERS) en vorig jaar Ryuichi Sakamoto<\/a> (MERRY CHRISTMAS MR. LAWRENCE, THE REVENANT). Dit jaar is de speciale gast componist en jazzmuzikant Terence Blanchard<\/a> (MALCOLM X, INSIDE MAN). Traditiegetrouw wordt de productie van het album gefinancierd door middel van een crowdfundingcampagne<\/a> op Indiegogo. En als je daar dan toch bent, kijk dan ook even naar de campagne van John Massari<\/a> die zijn elektronische score voor KILLER CLOWNS FROM OUTER SPACE opnieuw wil opnemen met een groot orkest. I’d buy that for a dollar!<\/em><\/p>\n