{"id":62796,"date":"2017-04-02T16:32:17","date_gmt":"2017-04-02T16:32:17","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/i-m-radley-metzger\/"},"modified":"2023-06-23T22:18:02","modified_gmt":"2023-06-23T22:18:02","slug":"i-m-radley-metzger","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/i-m-radley-metzger\/","title":{"rendered":"I.M. Radley Metzger"},"content":{"rendered":"

\"RadleyR.I.P. | Gisteren bereikte ons het verdrietige bericht dat Radley Metzger a.k.a. Henry Paris is overleden. Metzger, die ik drie jaar geleden mocht interviewen, was de koning van de porno chic.<\/em><\/p>\n

Radley Metzger (New York, 1929) verwierf eind jaren zestig een reputatie voor smaakvolle erotica met een artistiek tintje. CAMILLE 2000 (1969) en THE LICKERISH QUARTET (1970) waren zijn mooiste films; de hardcore productie THE OPENING OF MISTY BEETHOVEN (1976) had de allerbeste titel. Metzger was in maart 2014 te gast op het Offscreen Film Festival in Brussel. Ik had toen een lang interview met hem dat in Schokkend Nieuws #111 <\/a>is gepubliceerd. Ik herinner me een statige, vrij ijdele, oudere man met een mooie bos wit haar en een welluidende stem. Het gerucht ging dat hij in de festivalbar nog behoorlijk met de jongedames flirtte en make-up gebruikt om zijn ouderdomsvlekken te maskeren.<\/p>\n

Wie eind jaren zestig op zoek was naar zinnenprikkelende films kon lange tijd slechts kiezen uit twee smaken: nudie cuties<\/em> en roughies<\/em>. Russ Meyer en anderen voorzagen in de schatjes: kort stripteasefilmpjes of grote-borstenfantasie\u00ebn als VIXEN! (1968) en BEYOND THE VALLEY OF THE DOLLS (1970). Doris Wishman (DEADLY WEAPONS, 1974), Michael en Roberta Findlay (TAKE ME NAKED, 1966) en Shaun Costello (FORCED ENTRY, 1973) leverden het ruigere werk. Ook DEEP THROAT en THE DEVIL IN MISS JONES (van Gerard Damiano, uit 1972 en 1973 respectievelijk) waren behoorlijk groezelig. Zowel in visueel opzicht als moreel, getuige de blauwe plekken op Linda Lovelace.<\/p>\n

Maar niemand kon tippen aan Radley Metzger, die films leverde met hoge productiewaarden, luxueus camerawerk, knappe acteurs en actrices en intelligente, geestige scripts. Zijn films waren, letterlijk, een lust voor het oog.<\/p>\n