{"id":62329,"date":"2015-02-24T12:24:53","date_gmt":"2015-02-24T12:24:53","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/i-m-sjoerd-didden\/"},"modified":"2023-06-23T22:15:46","modified_gmt":"2023-06-23T22:15:46","slug":"i-m-sjoerd-didden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/i-m-sjoerd-didden\/","title":{"rendered":"I.M. Sjoerd Didden"},"content":{"rendered":"

\"SjoerdR.I.P. | Zaterdag 21 februari overleed Sjoerd Didden, vanaf het midden van de jaren tachtig werkzaam als pruikenmaker voor film, tv en, vooral, musicals. Tussen eind jaren tachtig en begin 2000 nam Didden ook de special make-up effects van enkele vaderlandse genrefilms voor zijn rekening.<\/p>\n

Op pad voor filmblad Skoop<\/em> trof ik Didden in 1988 op de set van Dick Maas’ AMSTERDAMNED, waarvoor hij samen met Karin van Dijk de make-up effecten verzorgde. Van de term special make-up effects artist<\/em> wilde hij niets weten. Vervang dat ‘artist’ maar door ’technicus’, vond hij. Een effect moest ondersteunend zijn en niet de aandacht op zichzelf vestigen. Maar al bestempelde hij zijn vak zelf als “rommelen op de keukentafel”, Didden nam zijn werk bloedserieus. “Ik ben nu met een hand bezig, gewoon voor mezelf, en daar word je dus gek van. (…) Wie ’t ook ontworpen heeft – persoonlijk geloof ik nergens in – het is heel knap. Dat halen wij mensen niet, voorlopig.” <\/p>\n

Een echte fan van het genre was hij trouwens niet. In het interview voor Skoop<\/em> spreekt hij zijn afschuw uit over FACES OF DEATH en THE DRILLER KILLER<\/a>. De voorbeelden uit Cinefantastique<\/em> en Fangoria<\/em> die Dick Maas hem onder zijn neus schoof, nam hij voor kennisgeving aan. “Ik vind dat je geen kopie van een kopie moet maken.”<\/p>\n