{"id":62213,"date":"2014-08-22T08:43:43","date_gmt":"2014-08-22T08:43:43","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/beesten-in-brussel\/"},"modified":"2023-06-23T22:15:13","modified_gmt":"2023-06-23T22:15:13","slug":"beesten-in-brussel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/beesten-in-brussel\/","title":{"rendered":"Beesten in Brussel"},"content":{"rendered":"

\"grizzly\"EVENT | De Brusselse Cinematek presenteert op vrijdag 29 augustus in zijn maandelijkse B tot Z-programma een double bill van GRIZZLY (William Girdler, VS 1976) en RAZORBACK (Russell Mulcahy, Australi\u00eb 1984).<\/p>\n

Nadat de Cinematek vorige maand al reuzenapen losliet in KONGA en KING KONG LIVES, is het nu dus de beurt aan ander beestenspul.<\/p>\n

Girdlers GRIZZLY<\/a>, die dertig miljoen zou opbrengen op een budget van minder dan een miljoen, speelt schaamteloos leentjebuur bij JAWS, tot en met de rip-off van Robert Shaws monoloog over de USS Indianapolis. Maar, zoals Barend de Voogd destijds in Schokkend Nieuws #72 betoogde: ‘GRIZZLY is erg onderhoudend. De plaatjes van cameraman William Asman zien er mooi uit en (Andrew) Prine en Richard Jaeckel profiteren van het onvolledige script door er met veel plezier op los te improviseren. (…) Maar bovenal, de film biedt wat-ie belooft. Al vanaf de eerste aanval op twee nietsvermoedende kampeersters stelt de beer niet teleur. In een prachtige montage zien we het arme slachtoffer woest heen en weer geslingerd worden en een afgerukte arm het struikgewas invliegen. Girdler doseert het bloedvergieten en sorteert daarmee groter effect.’ Dat kan ermee door dus. En in tegenstelling tot de apen uit eerdergenoemde films is de beer uit GRIZZLY the real thing.<\/em> Girdler zelf kwam trouwens twee jaar later om het leven bij een helicopterongeluk.<\/p>\n