{"id":62200,"date":"2014-07-31T12:31:36","date_gmt":"2014-07-31T12:31:36","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/i-m-dick-smith\/"},"modified":"2023-06-23T22:15:09","modified_gmt":"2023-06-23T22:15:09","slug":"i-m-dick-smith","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/i-m-dick-smith\/","title":{"rendered":"I.M. Dick Smith"},"content":{"rendered":"

\"DickR.I.P. | Gisteravond is Dick Smith overleden: de \u2018Godfather of Special Effects Make-up\u2019  werd 92 jaar.  In 2012 ontving hij een Honorary Academy Award voor zijn werk  in bijvoorbeeld THE GODFATHER, THE EXORCIST, TAXI DRIVER en SCANNERS.<\/p>\n

Smith won in 1985 al eens eerder een Oscar, voor AMADEUS. Zijn zonen David en Douglas postten vandaag een korte verklaring<\/a> over de dood van hun vader. <\/p>\n

Richard Emerson Smith werd in 1922 geboren in Larchmont, New York, en hoopte aanvankelijk tandarts te worden.  In plaats daarvan werd hij een van de pioniers in het gebruik van multi piece latex foam prosthetics<\/em> en het combineren van make-up met praktische effecten, \u00e9n de invloedrijke mentor van een hele generatie hedendaagse make-up artiesten.<\/p>\n

Smith belandde na zijn studietijd eerst bij televisiezender NBC waar hij van 1945 tot 1959 aan het hoofd stond van de afdeling make-up. Zijn bekendheid groeide door memorabele afleveringen van de bovennatuurlijke televisieserie Way Out<\/em> en de publicatie, in 1965, van zijn Dick Smith’s Do-It-Yourself Monster Make-up Handbook<\/em>. Hij was toen ook al enkele jaren actief in de filmwereld.<\/p>\n

\"mt_ignore:Voor THE EXORCIST (1973) cre\u00eberde Smith de demonische make-up, de verouderingseffecten en de ingewikkeldere effecten, zoals (zie foto) het kots-mechanisme dat op Eilleen Dietz moest worden aangebracht, de double<\/em> van Linda Blair. Smith had overigens een uitstekende assistent op de set, Rick Baker, die daarna bekendheid zou verwerven met AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON,  THE HOWLING en, meest recent, MALEFICENT.<\/p>\n

Dustin Hoffmann als 121-jarige in LITTLE BIG MAN (1969), de wangen van Marlon Brando in THE GODFATHER (1971), namaakborsten in THE STEPFORD WIVES (1974), de mohawk van De Niro in TAXI DRIVER (1975), het bezeten Afrikaanse jongetje in EXORCIST II: THE HERETIC (1976), full-body<\/em> latexpakken in ALTERED STATES (1979), de finale van SCANNERS (1981), vampier David Bowie in vijf stadia van verval in THE HUNGER (1982)\u2026 De lijst is lang.<\/p>\n

\"mt_ignore:Schokkend Nieuws had vanmiddag even contact met Lawrence Kelatow. De Nederlandse special makeup-effects artiest werkte aan  films als DEADLINE, BROTHER\u2019S KEEPER, ZOMBIBI en THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN: <\/p>\n

\u201cIk heb Dick Smith in 2000 ontmoet tijdens een internationale make-up-beurs in Pasadena en ik zal hem altijd dankbaar zijn voor zijn lessen en de contacten die ik via zijn cursus heb opgedaan. Hij was in Pasadena  met een \u2018spreekuurtje\u2019 om nieuwe studenten aan te nemen en te beoordelen. Ik had al veel gelezen over de Godfather of Make-up en was enorm onder de indruk van zijn werk. De foto die toen gemaakt is, staat nu al jaren in m\u2019n atelier.  Op m’n gezicht zie je een soort brain melt<\/em> gebeuren: sta ik nu \u00e9cht gewoon naast Dick Smith? Dick heeft vele generaties grimeurs be\u00efnvloed, opgeleid en ge\u00efnspireerd. Zonder hem hadden we nooit het niveau kunnen halen, dat de industrie nu heeft. Zijn uitvindingen: PAX paint, siliconelijm, multi piece prosthetics<\/em>… Het werd allemaal door Dick bedacht.  Zijn invloed zal nog vele jaren merkbaar zijn. 92 is een mooie leeftijd, maar toch zullen wij hem allemaal verschrikkelijk missen.\u201d<\/p>\n

Een van de meest ontroerende momenten in de geschiedenis van de Oscars was wel de tribute<\/em> die Rick Baker in 2012 voor zijn leermeester organiseerde. Linda Blair zit in het stoeltje achter hem. Verder schieten woorden te kort.<\/p>\n