{"id":62129,"date":"2014-04-14T10:25:00","date_gmt":"2014-04-14T10:25:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/de-poel-in-premiere\/"},"modified":"2023-06-23T22:14:50","modified_gmt":"2023-06-23T22:14:50","slug":"de-poel-in-premiere","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nederhorror-scifi\/de-poel-in-premiere\/","title":{"rendered":"De Poel in premi\u00e8re!"},"content":{"rendered":"
Alweer een wereldpremi\u00e8re, vanavond tijdens het Imagine Film Festival. Regisseur Chris W. Mitchell, hoofdrolspeler Gijs Scholten van Aschat en de rest van de cast en crew vieren vanaf 19.30 uur de geboorte van de nieuwe Nederlandse horrorfilm DE POEL.<\/p>\n
Het is twee jaar geleden dat ZOMBIBI<\/a> in de bioscoop verscheen en vier jaar geleden dat we ZWART WATER<\/a> konden zien. SL8N8<\/a> en DOODEIND<\/a> dateren al uit 2006. De verschijning van een nieuwe Nederlandse horrorfilm is dus iets om te vieren. DE POEL is bovendien \u00e1nders: geen zombies en niet overduidelijk schatplichtig aan de Japanse of Amerikaanse horrortraditie. Schokkend Nieuws’ Marjan Westbroek en Erik van ’t Holt bezochten de set van DE POEL vorig jaar en spraken vorige maand met Chris W. Mitchell en producent Jan Doense.<\/p>\n ‘Eerst waren het nog kantoorcollega’s die gingen kamperen en vrij traditioneel \u00e9\u00e9n voor \u00e9\u00e9n afgeslacht werden,’ vertelt Chris W. Mitchell over het scenario van DE POEL. ‘Toen stootten we op budgetbeperkingen en werd het een kleinere groep. Uiteindelijk koos ik voor twee families zodat er ook nog wat romantische verwikkelingen konden zijn. Als kind was ik gefascineerd door een enge tekening van Alan Lee waarin de evil fairy<\/em> Jenny Greenteeth<\/a> een jongetje in de poel wil trekken. Toen we hiermee begonnen, was \u00e9\u00e9n van de voorwaarden dat het iets met Europese folklore te maken moest hebben. Het eerste dat in me opkwam was een groep kampeerders in een bos met een poel en Jenny. GREEN TEETH werd GROENE TANDEN, maar dat klonk echt niet. Tandartshorror. Uiteindelijk werd het DE POEL, met ‘de poel des verderfs’ als achterliggende gedachte. Alleen moeten we nu aan iedereen uitleggen dat het dus niet over een zwembad, een swimming pool<\/em>, gaat.’<\/p>\n Hoe hebben jullie DE POEL van de grond gekregen?
<\/em>Jan: ‘Herman Slagter en ik hadden met onze productiemaatschappij House of Netherhorror bedacht om vier films te maken, back to back<\/em> geschoten. Allemaal begroot op iets van twee\u00ebnhalf ton. Vier films voor de prijs van \u00e9\u00e9n. Met dat idee zijn we naar het Filmfonds gegaan. De toenmalige intendant, Ate de Jong, vond het een interessant idee. Toen zijn we dus vier scenario’s gaan ontwikkelen, waarbij de schrijvers regelmatig bij elkaar kwamen om over elkaars werk te discussi\u00ebren. Naast Chris deden mee: Barend de Voogd en Erwin van Eshof (BIJLMER VOODOO), Frank van Geloven en Edwin Visser (NIEUW BLOED) en Mark Weistra (IN HET DUISTER). We hebben met z’n allen een workshop gedaan bij het Binger Filmlab met Dennis Paoli, een Amerikaanse scenarioschrijver en -docent die ook RE-ANIMATOR<\/a> geschreven heeft. Op een gegeven moment waren die scripts helemaal uitontwikkeld. Dat heeft eigenlijk vrij lang geduurd. We zijn in 2009 begonnen, er zijn flink wat versies overheen gegaan. Helaas paste het back-to-back<\/em> idee toen niet meer in de strategie van het Filmfonds, dus dat moest \u00e9\u00e9n voor \u00e9\u00e9n. We hebben ervoor gekozen DE POEL als eerste te doen. In 2012 hebben we een realiseringsverzoek ingediend, maar dat werd afgewezen. Begin 2013 hebben we het nog een keer geprobeerd, na de herstructurering van het Filmfonds. Toen werd het wel goedgekeurd en zijn we meteen gaan draaien.’<\/p>\n