{"id":62119,"date":"2014-04-02T10:10:00","date_gmt":"2014-04-02T10:10:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/i-m-harry-novak\/"},"modified":"2023-06-23T22:14:47","modified_gmt":"2023-06-23T22:14:47","slug":"i-m-harry-novak","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/i-m-harry-novak\/","title":{"rendered":"I.M. Harry Novak"},"content":{"rendered":"
Harry Novak begon zijn carri\u00e8re bij filmstuduo RKO toen de excentrieke multimiljonair Howard Hughes daar nog de scepter zwaaide. Hij bedacht er advertentiecampagnes tot Hughes de studio midden jaren vijftig van de hand deed. In 1964 zette Novak zijn eigen productie- en distributiemaatschappij op: Box Office International. Zijn eerste eigen release was het jolige KISS ME QUICK, waarin halfblote fotomodellen, een alien en een Frankenstein-achtige wetenschapper zich voor de camera verdringen. Die camera werd overigens bemand door Laszlo Kovacs, de latere d.o.p. van o.a. EASY RIDER en GHOSTBUSTERS, die voor Novak ook nog en MONDO MOD (1967) en MANTIS IN LACE<\/a> (1968) zou draaien.<\/p>\nGrindhouse<\/em> is in, maar de naam van \u00e9\u00e9n van de productiefste leveranciers van het genre, Harry Novak, kom je zelfs in gespecialiseerde naslagwerken zelden tegen. De jaren zestig en zeventig waren zijn glorietijd. Financieel gezien dan, want het merendeel van zijn output<\/em> ligt inmiddels verweesd op de mestvaalt van de filmgeschiedenis. Novak overleed vorige week op 86-jarige leeftijd.<\/p>\n