{"id":62064,"date":"2014-01-28T17:04:59","date_gmt":"2014-01-28T17:04:59","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/i-m-gordon-hessler\/"},"modified":"2023-06-23T22:14:32","modified_gmt":"2023-06-23T22:14:32","slug":"i-m-gordon-hessler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/i-m-gordon-hessler\/","title":{"rendered":"I.M. Gordon Hessler"},"content":{"rendered":"
Hij werkte met Vincent Price, Christopher Lee, Peter Cushing, Ray Harryhausen, David Carradine en… Kiss. Toch schopte de afgelopen maandag op 83-jarige leeftijd overleden regisseur Gordon Hessler het nooit tot cultstatus. \u201cHet waren formulefilms, maar het was leuk om ze te maken,\u201d vatte hij in een interview zijn oeuvre ooit samen.<\/p>\n
Hessler, in 1930 geboren in Berlijn en getogen in Groot-Brittanni\u00eb, verhuisde in zijn tienerjaren naar de Verenigde Staten. Begin jaren zestig vond hij er werk, eerst als script reader en later als associate producer van de tv-serie Alfred Hitchcock Presents.<\/em> Zijn filmdebuut kwam in 1969 toen hij de regie van THE OBLONG BOX overnam van een doodzieke Michael Reeves (WITCHFINDER GENERAL<\/a>), die kort daarop op vijfentwintigjarige leeftijd zou sterven. Losjes gebaseerd op een verhaal van Edgar Allan Poe, en met Price in de hoofdrol, borduurde de film voort op de succesvolle reeks Poe-verfilmingen van Roger Corman uit het begin van de jaren zestig.<\/p>\n Producent American International Pictures vond het resultaat kennelijk bevredigend genoeg, want een jaar later volgde, eveneens onder regie van Hessler en met Price in de hoofdrol, CRY OF THE BANSHEE (met titelsequentie van Terry Glilliam!). SCREAM AND SCREAM AGAIN, ook uit 1970 en weer met Price, was een maffe sciencefictionfilm en zo’n beetje de enige uit Hesslers oeuvre die een zekere cultstatus zou krijgen. Hesslers volgende film, MURDERS IN THE RUE MORGUE, zou ook zijn laatste zijn voor AIP. Voor de offici\u00eble release werden elf minuten weggesneden, terwijl flashbacks en -forwards tegen Hesslers zin van een sepiatint werden voorzien. Een brief op hoge poten aan AIP-baas Sam Arkoff mocht niet baten, waarna de regisseur de eer aan zichzelf hield.<\/p>\n