{"id":62044,"date":"2014-01-08T11:15:00","date_gmt":"2014-01-08T11:15:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/cinema-egzotik-lone-wolf-night\/"},"modified":"2023-06-23T22:14:26","modified_gmt":"2023-06-23T22:14:26","slug":"cinema-egzotik-lone-wolf-night","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/cinema-egzotik-lone-wolf-night\/","title":{"rendered":"Cinema Egzotik: Lone Wolf Night"},"content":{"rendered":"
Jean-Pierre Melville maakte verstilde films over gevaarlijke loners, zoals UN FLIC en LE SAMOURAI. Films die vandaag de dag wellicht niet heel veel meer bekeken worden, maar die veel filmmakers hebben be\u00efnvloed. Daarom hebben Koolhoven en Simons twee films uitgekozen die overduidelijk veel te danken hebben aan Melville.<\/p>\n De avond begint met THE DRIVER van Walter Hill \u2013 een film waar Nicholas Winding Refn ongetwijfeld aan heeft gedacht bij het maken van DRIVE<\/a>. Ook hier een naamloze, grotendeels emotieloze chauffeur in de hoofdrol (gespeeld door Ryan O’Neal) die niet bijzonder veel zegt. Bruce Dern is de obsessieve politieagent die achter hem aanzit, en Isabelle Adjani de femme fatale.<\/p>\nRonald Simons en Martin Koolhoven stellen elke maand een mooie double feature<\/em> samen. Op 10 januari sluiten ze zich aan bij het Jean-Pierre Melville-retrospectief dat de komende maand in EYE plaatsvindt – maar de films die ze hebben uitgekozen zijn n\u00edet van de Franse regisseur.<\/p>\n