{"id":61853,"date":"2013-04-23T00:00:00","date_gmt":"2013-04-23T00:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sn.kweekvijver.nl\/nieuws\/turkse-popcinema\/"},"modified":"2023-06-23T22:13:30","modified_gmt":"2023-06-23T22:13:30","slug":"turkse-popcinema","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/schokkendnieuws.nl\/nieuws\/turkse-popcinema\/","title":{"rendered":"Turkse popcinema!"},"content":{"rendered":"
Op vrijdag 26 april in Brugge en op zaterdag 27 april in Turnhout: een avond lang Turkse popcinema tijdens het Moov Film Festival. Genieten van een documentaire, clips, THE DEATHLESS DEVIL en het uitzinnige TARKAN VERSUS THE VIKINGS!<\/p>\n
Barend de Voogd schreef in Schokkend Nieuws #77<\/a> al een grondig artikel over DRACULA IN ISTANBUL, TARZAN ISTANBUL\u2019DA, KILLINK, de Turkse STAR WARS-rip off D\u00dcNYAYI KURTARAN ADAM en typisch Turkse helden als Tarkan, Kara Murat, LION MAN en acteur C\u00fcneyt Arkin. De films inspireerden Dirk van Extergem, programmeur van het Brusselse Offscreen, tot een nieuwe avondvullende presentatie tijdens het Mooov Film Festival.<\/p>\n Tot aan de Tweede Wereldoorlog produceerde Turkije nog geen vijftig films, maar vanaf 1952 was het hek van de dam. Op het hoogtepunt in 1972 produceerde men bijna driehonderd films per jaar. Naast komedies en serieuzer drama, waren het vooral de stripverfilmingen, westerns, gemaskerde helden, historische avonturenseries en seksfilms die het Turkse publiek en masse<\/em> naar de bioscoop lokten.<\/p>\n Wat succesvol was werd herhaald, en sequels, series en sterrenvehikels waren er dan ook legio. Niet alleen de eigen producties werden gekopieerd; vele buitenlandse kassuccessen kregen een Turkse versie. Een Turkse James Bond, Tarzan of Rambo, een rip-off van THE EXORCIST<\/a>, E.T.: THE EXTRA-TERRESTRIAL<\/a> of STAR WARS<\/a> (met sc\u00e8nes die letterlijk uit George Lucas’ film werden geknipt!): het bestond allemaal. Jammer genoeg kwam hieraan een einde toen de militairen in 1980 de macht overnamen. De vrijheid verdween waarin de Turkse populaire cinema zo goed gedijde. Maar het productiesysteem deed zichzelf ook de das om met steeds slechter gemaakte trashfilms, waarvoor het publiek niet meer de deur uitkwam.<\/p>\n De films uit de gouden periode van de Turkse populaire cinema werden helaas niet gearchiveerd. Vele producenten gingen over de kop en nagenoeg alle 35mm kopie\u00ebn van deze films werden vernietigd. Wat rest zijn slechte videobanden en kopies van kopies. Het is vandaag de dag dan ook bijzonder moeilijk om aan vertoonbaar projectiemateriaal te komen. Toch kan Offscreen – dankzij het Britse dvd-label Mondo Macabro<\/em> – een heerlijke double bill aanbieden met twee fantastische, kleurrijke en extravagante films. <\/p>\n Het programma start om 20.00 uur<\/strong> met de korte documentaire TURKISH POP CINEMA (Pete Tombs & Andy Stark, UK, 2005, 24 min) die de perfecte kennismaking vormt met de exotische wereld van de populaire Turkse cinema. Filmfragmenten worden afgewisseld met interviews met o.a. filmlegende Yilmaz Atadeniz en actiester C\u00fcneyt Arkin.<\/p>\n Om 20.30 uur<\/strong> volgt TARKAN VERSUS THE VIKINGS\/TARKAN VIKING KANI (Mehmet Aslan, 1971) waarin een bende Vikings Anatoli\u00eb binnenvalt en Yon\u00e7a, de dochter van Attila, ontvoert. Domme zet, want onze held Tarkan zweert wraak: \u2018No viking head will be safe from my sword!\u2019 Ursula, in haar met roze bont afgezette vikingpakje, is \u00e9\u00e9n van de verdiensten van deze film, net als de toevoeging van een vrouwelijke Fu Manchu en een hilarische plastic octopus. Barend de Voogd noemde het enthousiast: \u2018Een bacchanaal van bloed, bloot en bier waar de honden geen brood van lusten, maar dat ook laat zien dat Aslan wel iets wist van effectieve montage.\u2019<\/p>\n