Game of Thrones (seizoen 2)(2011–2019)

HBO, de Amerikaanse betaalzender die we mogen danken voor series als THE SOPRANOS, THE WIRE en TRUE BLOOD, is tegenwoordig ook in Nederland te verkrijgen. Dat betekent dat we niet eindeloos hoeven te wachten op het tweede seizoen van de briljante fantasyserie GAME OF THRONES. We kunnen vrijwel direct meekijken, vanaf 16 april op televisie en vanaf 2 april (dus één dag na de Amerikaanse première) al on demand.  Schokkend Nieuws kreeg als voorproefje de eerste twee afleveringen te zien.

Hier een vooruitblik – die overigens wel enkele spoilers bevat voor wie het eerste seizoen nog niet heeft weten te bemachtigen – al was het maar omdat aflevering één van het tweede seizoen begint met ons in herinnering te brengen hoe het met de vele facties staat.

De oorlog der vijf koningen is begonnen. Op de troon zit voorlopig de hatelijke tiener Joffrey (Jack Gleason), die gelukkig in de eerste aflevering al een welverdiende klap in het gezicht krijgt. De broers van zijn (officiële) vader, Stannis en Renly, zijn nummer twee en drie, waarbij de eerste de hulp heeft ingeroepen van tovenares Melisandre, gespeeld door Carice van Houten. De vierde is Robb Stark, die niet alleen zijn vader wil wreken, maar ook vecht voor de onafhankelijkheid van het Noorden. En dat wordt er nog gesproken over een vijfde koning, die, nog noordelijker, aan de andere kant van de muur, de ‘wildlings’ heeft verenigd.

Het is een uitgestrekte en gecompliceerde wereld die George R.R. Martin in zijn boeken heeft beschreven, en we zoeven in de serie dan ook van punt naar punt. Zoef, over het kanaal, naar Daenerys Targaryen (Emilia Clarke), die nu over draken beschikt, maar niet weet waarmee ze die voeden moet, en die bovendien gestrand is in een dorre vlakte. Zoef, naar Arya, de jongste dochter van Ned Stark, op de vlucht, verkleed als jongen, met in haar groep een bastaardzoon van de oude koning. Zoef, naar alwéér een nieuw rijk, de eilandstaat Pyke, waar de rechtmatige erfgenaam (ooit gevangengenomen en opgevoed door de Starks) niet het warme onthaal krijgt waar hij op had gehoopt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de machtstrijd tussen regentes Cersei Lannister (Lena Headey) en haar broer Tyrion (Peter Dinklage, nog steeds in topvorm) of over de avonturen van Jon Snow, de bastaardzoon van Ned Stark, in de wildernis.

Met een twintigtal belangrijke personages waarvan je loyaliteiten en motivaties moet onthouden, zou GAME OF THRONES makkelijk onsamenhangend kunnen worden, maar schrijvers David Benioff en D.B. Weiss houden de ballen vaardig in de lucht. Bij twijfel is er altijd wel een scène die direct duidelijk maakt – meestal aan de hand van hoe hij (of zij) zwakkeren behandeld – waar iedereen moreel staat: ergens tussen (letterlijk) babymoordenaar of Fritzl-achtige aan de ene kant en dappere jongemannen die respect hebben voor hun moeder aan de andere. Het is soms wat schematisch, maar het is ook wel verfrissend om misogynie zo duidelijk veroordeeld te zien.

Het tweede seizoen van GAME OF THRONES belooft niet alleen een epische machtstrijd, maar het lijkt er ook op dat de fantasy-elementen een groteren rol zullen gaan spelen. De winter komt eraan, zegt iedereen, en dat betekent onder meer ijszombies, waarvan we in aflevering twee weer een glimp opvangen. De draakjes van Daenerys Targaryen zullen vast een grotere rol gaan spelen, en de ‘direwolves’ zijn nu al volgroeid. De werkelijke kracht van deze fantastische serie is echter dat nooit vergeten wordt dat mensen monsterlijker kunnen zijn dan welke bovennatuurlijke schepsels dan ook.

Distributie: Warner Bros. Release: 6 maart 2013. Copyright: Hedwig van Driel. Overnamen uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 2 april 2012.

© Hedwig van Driel
2 april 2012