Sn podcast IFFR
PODCAST
Schokkend Nieuws

Podcast 20: Hoe programmeer je genrefilms?

Sn podcast IFFRHoe maken filmprogrammeurs hun keuzes? De Schokkend Nieuws Podcast was vorige week te gast op International Film Festival Rotterdam en  sprak met twee programmeurs: Müge Demir en Ronald Simons.

De twintigste editie van de Schokkend Nieuws Podcast werd op 26 januari opgenomen in Cinerama Rotterdam. Tim Koomen, Basje Boer en Julius Koetsier spraken met twee gasten over de ins en outs van het programmeren van (genre)films. Müge Demir is programmeur van IFFR en dit jaar verantwoordelijk voor het genre-programma Rotterdammerüng. Ronald Simons is programmeur bij EYE en onder meer verantwoordelijk voor de maandelijkse genre-double bill Cinema Egzotik.

Verder vertelt Hedwig van Driel in Blast from the past naar aanleiding van het onlangs verschenen DOWNSIZING over andere films waarin mensen krimpen, met name THE INCREDIBLE SHRINKING MAN (1957). Erik bejubelt de muziek van Jerry Goldsmith, die prachtige scores schreef voor heel wat slechte films.

De redacteuren van het tijdschrift dat al sinds 1992 griezelig goed op de hoogte is van alles op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy-, anime- en cultfilms schuiven iedere maand rond de tafel om te praten over de classics in het genre én de aankomende bioscoop- en dvd-releases. Iedere aflevering staat een bijzonder thema centraal, komen er twee columns voorbij en voelen we een bijzondere gast aan de tand.

Dit zijn (enkele van) de Podcasters:

Tim Koomen (aka: TimSidious) heeft een studie Filmacademie achter de rug. Als afstudeerfilm produceerde hij de actiethriller BROKER (David-Jan Bronsgeest, 2015) met Yorick van Wageningen in de hoofdrol. Zijn liefde voor horror begon op zijn dertiende toen hij SCREAM 2 huurde, of misschien begon die al toen hij als zevenjarig jochie per ongeluk HELL NIGHT met Linda Blair zag… Buiten de podcast om werkt hij bij online publisher WAYNE PARKER KENT (jaja… vernoemd naar die bekende comic-helden) en maakt hij horrorfilms. Volg hem via website, Instagram, Facebook, Twitter en YouTube.

Basje Boer is schrijver, filmjournalist en programmacoördinator bij We Are Public. Recent verscheen haar tweede boek, de roman Bermuda bij Nijgh & Van Ditmar. Volg haar via website, Instagram, Twitter en Tumblr.

Jasper ten Hoor is redacteur en recensent bij Schokkend Nieuws, fulltime regisseur en editor bij Het Shot en parttime zuivelverslaafde. Hij zal eromheen draaien, maar stiekem is SORORITY BABES IN THE SLIMEBALL BOWL-O-RAMA zijn favoriete film.  Volg hem via website, Facebook  en YouTube.

Julius Koetsier is filmjournalist, redactielid van Schokkend Nieuws en scenarist. Als Paul Verhoeven een film maakt met Pam Grier, zal hij gelukkig sterven. Volg hem op twitter: @juliuskoetsier.

Hedwig van Driel is redactielid van Schokkend Nieuws. Voor de podcast ziet ze in nieuwe releases een mooi excuus om over oude films te praten in haar column Blast from the Past. Verder schrijft ze regelmatig voor Vileine.nl vanuit een feministisch perspectief over televisieseries en houdt ze een eigen blog bij. Voor een goed gesprek over film (en kattenfoto’s) kan je haar opzoeken op twitter.

Nadat Erik van ’t Holt in een opwelling de soundtrack van RETURN OF THE JEDI had gekocht, raakte hij op 16-jarige leeftijd  in de ban van filmmuziek. Inmiddels een fanatiek verzamelaar, heeft hij een vaste rubriek in Schokkend Nieuws over filmmuziek en een maandelijkse soundtrack-column op de Podcast.  Je kunt Erik volgen op Instagram en bereiken via de mail.

Thierry Verhoeven zag zijn leven op zevenjarige leeftijd ingrijpend veranderen toen hij JURASSIC PARK zag. De liefde voor film is daarna nooit meer verdwenen. Om zijn omgeving wat te ontzien van zijn tomeloze geouwehoer over films, ging hij erover schrijven. Eerst voor zichzelf, toen voor FilmTotaal en vervolgens voor Schokkend Nieuws. Maar geef hem een paar biertjes en een microfoon, en hij praat nog steeds moeiteloos mee.

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!