SN13
SN13
Flashback
24 maart 2017

Flashback: Bart van der Put

SN13FLASHBACK | In de rubriek Flashback legt Carlijn Kruidhof elke week vijf vragen voor aan (oud)medewerkers van Schokkend Nieuws over hun jeugdfilmherinneringen – en trauma’s. Om het jubileum te vieren, beginnen we met de grondleggers van SN. Deze week: Bart van der Put.

Van der Put is Schokkend Nieuws-medewerker van het eerste uur. Tegenwoordig schrijft hij de column Nachtkijker in het blad en werkt als filmcriticus voor Het Parool.

Wat is je vroegste filmherinnering? En wat was je vroegste genrefilmherinnering?

“Wat me altijd is bijgebleven is een verfilming van Repelsteeltje, die ik als kind heb gezien in het inmiddels gesloopte Philips Ontspanningscentrum in Eindhoven. Mijn ouders waren er lid van de filmclub voor volwassenen en ik mocht naar de kinderfilmclub. Zij zagen experimentele films van Andy Warhol, Yoko Ono en andere kunstenaars. Wij kregen obscure Oost-Europese sprookjesfilms voorgeschoteld. Vermoed ik. Die malle Repelsteeltje herinner ik me nog steeds omdat ik het een eng kereltje vond. Ik weet nog steeds niet om welke film het precies gaat. Van de eerste genrefilm kon ik niet slapen, dus…”

Van welke film kon je niet slapen?

“…DRACULA (Tod Browning, 1931) met Bela Lugosi werd in 1972 door de VPRO uitgezonden, in de themaserie DE ZENUWEN GIEREN DOOR MIJN KEEL. Dat was een reeks klassieke monsterfilms van de Universal Studios, die door de uitzendingen een enorme impact op mijn generatie heeft gehad. Na wekenlang smeken mocht ik er een proberen. Dat was DRACULA. Ik was er te jong voor, want na tien minuten zat ik jankend achter het bankstel. Daarna heb ik nog lang nachtmerries over vampiers gehad.”

Wie was je eerste filmcrush?

“Mijn eerste filmliefde? Zucht. Dat is een lastige vraag. Het werd al snel een harem, die ik achteraf moeilijk in de oorspronkelijke volgorde kan rangschikken. Maar ik zal een poging doen. Het begon met Marilyn Monroe (alle films). Daarna volgden Rita Hayworth (GILDA, Charles Vidor, 1946), Ingrid Bergman (NOTORIOUS, Alfred Hitchcock, 1946), Goldie Hawn (THE CACTUSFLOWER, Gene Saks, 1969), Lauren Bacall (TO HAVE AND HAVE NOT, Howard Hawks, 1944) en Sharon Tate (DANCE OF THE VAMPIRES, Roman Polanski, 1967). Daar bleef het natuurlijk niet bij, maar deze schare lijkt me omvangrijk genoeg.”

Heb je ooit overgegeven door een film?

“Ik ben kotsmisselijk geweest toen ik als zestienjarige mijn eerste zombiefilm zag. Dat was ZOMBI 2 van Lucio Fulci (1979). Het was in 1980 een enorm kassucces in Nederland. Er werd gezwabberd in de zaal. De toegangsdeur naar de toiletten zat onder het doek en er werd in en uit gelopen, maar niet iedereen haalde de pot. Ik kon het binnenhouden. Dat kwam door drie kinderen die op de eerste rij zaten en het allemaal heel erg grappig vonden. Het gelach van die jochies relativeerde de film. Zonder dat ze het zelf beseften brachten ze het Italiaanse extremisme terug tot een kermisattractie. En dat was het natuurlijk ook.”

Is er een film die je als kind helemaal te gek vond, maar als volwassene juist teleurstellend?

“Ongetwijfeld. Maar het beeld dat je van vormende films hebt blijft altijd veranderen, vermoed ik. Die zombiefilm van Fulci was ongekend naar en smerig de eerste keer in de bioscoop, maar een jaar of vijf later was het op video een klungelig lachertje voor me. En nu vind ik hem weer geslaagd, ondanks de gebreken. Als kind was ik een fan van de Franse driftkikker Louis de Funès, daar kon ik geen genoeg van krijgen. Als volwassene zie ik dat hij ook vaak op routine draaide. De FANTÔMAS-films waarin hij de detective speelde vond ik alle drie geweldig, maar de derde is dat allang niet meer. Dat is nu een slappe klucht in een spookkasteel, maar als kind vond ik het een dijenkletser van formaat.”

Vond je dit artikel leuk? Vertel het ons op Facebook en Twitter en deel het artikel via onderstaande knoppen!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!