Voorpret
26 juni 2017

Opgejaagd!

Baby Driver ps 1 jpg sd low 2017 TriStar Pictures Inc and MRC II Distribution Company L P All Rights Reserved VOORPRET | Deze week scheurt BABY DRIVER de bioscoopzaal in. Hier bij Voorpret razen we in sneltreinvaart door de filmhistorie op zoek naar allerlei door adrenaline doordrenkte achtervolgingsscènes.

We’ll always have Paris!

We beginnen even met een omleiding of le détour zoals ze in het land van de Renault’jes en Peugeot’jes zeggen. Claude Lelouch maakte in 1976 deze knettergekke korte film opgenomen in één take. In C’ÉTAIT UN RENDEZ-VOUZ zit geen achtervolging. Je zit wel in een snelle bolide die door de boulevards van Parijs rijdt en geen één keer stopt. Hoe Lelouch het gedaan heeft blijft nog steeds schimmig. Het staat wel vast dat het levensgevaarlijk was, maar met wat een resultaat!

Keep calm and drive a MINI Cooper!

My Cocaine … ehh Michael Caine is in THE ITALIAN JOB (Peter Collinson, 1969) een cockney crimineel die met zijn Engelse kornuiten in ItaliĂ« een kraak mag uitvoeren. De heist eindigt met een iconische scène door de straten van Turijn waar de Britten even laten zien dat MINI Coopers geen partij zijn voor de wagens van de Italiaanse politie.

The Streets of San Francisco

Steve Mcqueen was een snelheidsduivel pur sang. In THE GREAT ESCAPE vluchtte hij met zijn motor zijn vrijheid tegemoet en in LE MANS speelde hij een autocoureur. De meest onvergetelijke film met Mcqueen in een auto blijft toch BULLIT (1969) van Peter Yates. Als agent racet hij door de steile straten van San Francisco achter een slechterik aan en dat alles onder het intense geluid van een ronkende motor.

Heavy traffic!

Laat het maar aan William Friedkin over om een lekker rauwe achtervolgingsscène te filmen in een groezelig New York waar nog geen hipsters of Starbucks te bekennen zijn. In THE FRENCH CONNECTION (1971) liet Friedkin Gene Hackman door de straten scheuren zonder het al te nauw te nemen met verkeersvoorschriften. Het effect mag er wezen en de scène is door zijn hectische parallelmontage tussen jager en gejaagde nog steeds ijzersterk. Friedkin probeerde zichzelf te overtreffen in 1985 met een nog langere achtervolging in TO LIVE AND DIE IN LA.

We’ll always have Paris deel 2

John Frankenheimer heeft iets met snelle wagens. Hij maakte in 1966 het verschrikkelijke GRAND PRIX over autocoureurs. Gelukkig weet de man wel raad met achtervolgingsscènes. In FRENCH CONNECTION 2 probeerde hij Friedkin te evenaren. In 1998 maakte hij de thriller RONIN met Robert De Niro en Jean Reno die door Parijs crossen om niet gesnapt te worden door een internationale bende huurlingen.

Dan maar de benenwagen

Je hebt natuurlijk niet altijd een auto nodig voor een spannende achtervolging. Zie hier Kathryn Bigelow die in POINT BREAK (1991) Keanu Reeves door LA laat sprinten om een bankovervaller te vangen. Wie zou zich toch verschuilen achter dat presidentenmasker?

Racen door het reservoir

De ex van Bigelow, ene James Cameron, schijnt ook films te maken… In zijn TERMINATOR 2: JUDGEMENT DAY (1991) zitten natuurlijk meerdere onvergetelijke actiescènes en zelfs meerdere achtervolgingen. Onderstaand fragment blijft toch wel een hoogstandje met John Conner die voor zijn leven vlucht terwijl de T1000 in een grote truck achter hem aan rijdt. Gelukkig is daar de Governator die op zijn stoere motor ook het waterreservoir inrijdt om de toekomstige redder van de mensheid te beschermen.

Paardenkracht!

Deze van de pot gerukte scène uit ALLUDA MAJAAKA! (E.V.V. Satyanarayana, 1995) is op meerdere niveaus fout. Denk bijvoorbeeld aan al die arme paardjes. Maar het is in de annalen van de achtervolgingsscènes toch een van de wildste ritten die je ooit zal zien. En dan rijst de vraag: Zou je echt met een paard onder een vrachtwagenaanhanger kunnen glijden?

Plankgas en harde knokkels

Liefhebbers van het betere knok- en schopwerk worden al opgewonden als ze de naam Iko Uwais horen. In THE RAID sloeg hij iedereen tot moes. In THE RAID 2 (Gareth Evans, 2014) meer van datzelfde, maar ook nog eens gecombineerd met een hectische autoachtervolging: knokken en gas geven!

Mediocre!

Het is opmerkelijk dat een regisseur van in de zeventig opeens alle regels van autoachtervolgingen kan herschrijven. Het is George Miller echter wel gelukt in MAD MAX FURY ROAD door een flinke dosis excessen. Bizarre monstertrucks met een blood bag eraan, wilde war boys op weg naar Valhalla, lekker veel chrome spray en een gitaar met een vlammenwerper natuurlijk! Dat alles resulteert in een filmische ervaring waar adrenaline en benzine in elkaar over lijken te vloeien en zorgen voor een explosief amalgaam.

 BABY DRIVER draait vanaf 29 juni in de bioscoop. Onze recensie kan je donderdag op de website vinden.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nĂłg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!