Train to Busan
Train to Busan
Voorpret
28 maart 2017

Tien keer Zuid-Korea

Train to BusanVOORPRET | Spring deze week op de TRAIN TO BUSAN, in de bioscoop of bijvoorbeeld zaterdagnacht tijdens ons jubileumfeest. Het is niet de eerste keer dat de Zuid-Koreanen Hollywood ver achter zich laten qua durf en inventiviteit. Daarom, bij wijze van voorpret, hier een lijst van Zuid-Koreaans genrefilms die je gezien moet hebben.

1. The Housemaid (1960)

Volgens Bong Joon-ho is dit de CITIZEN KANE van de Zuid-Koreaanse cinema. Het is ook nog eens een favoriet van Martin Scorsese die een gerestaureerde versie financierde. Kim Ki-youngs film volgt het uiteenvallen van een gezin door toedoen van een sluwe dienstmeid die zich als een ware femme fatale ontpopt. Wanneer ze echter ongewenst zwanger raakt van de man des huizes ontwaakt het gewelddadige monster in haar.

2. The Isle (2000)

Kim Ki-duks rauwe oeuvre staat vaak garant voor controverse. Niet alleen vissen moeten het ontgelden in dit verhaal over een geheimzinnige vrouw die in een drijvende hut woont. Zij levert naburige vissers naast spullen ook hand- en spandiensten. Een man die gevlucht is voor de politie duikt bij haar onder en er ontstaat een ongemakkelijke band tussen de twee outsiders. De beschrijving klinkt misschien mild, maar Kim Ki-duk weet wel raad met vlijmscherpe vishaakjes en gevoelige lichaamsdelen.

3. Sympathy for Mr. Vengeance (2002)

Dit jaar stond Park Chan-wook weer in de schijnwerpers met THE HANDMAIDEN. Hij viel eerder op met OLDBOY en maakte daarvoor al het keiharde SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE. Een net ontslagen fabrieksarbeider neemt wraak op zijn harteloze baas door zijn dochtertje te kidnappen. Natuurlijk gaat niets volgens plan in deze bloedige opeenvolging van fouten en misverstanden.

4. Save the Green Planet (2003)

Dat ze in Korea wel weten hoe wraak in beeld moet worden gebracht, bewijst Jang Jun-hwans SAVE THE GREEN PLANET. Een verknipte aanhanger van samenzweringstheorieën is ervan overtuigd dat grote bedrijven worden gerund door buitenaardse wezens.Hij ontvoert een belangrijke topmanager, die hij martelt om achter de waarheid te komen. Maar is deze ’terrorist’ echt wel zo gestoord of zit er een kern van waarheid in zijn krankzinnige theorieën?

5. A Bittersweet Life (2005)

Kim Jee-woon is ook een Zuid-Koreaans genrebeest. Mysterieuze horror vind je in zijn A TALE OF TWO SISTERS en een sadistische moordenaar terroriseert de kijker in I SAW THE DEVIL. In A BITTERSWEET LIFE raakt een crimineel in ongenade wanneer hij gevoelens begint te krijgen voor de vrouw die hij schaduwt. Zijn superieur moet daar niets van hebben en laat hem door zijn handlangers folteren. Hij weet uiteindelijk te ontsnappen en zint op wraak. A BITTERSWEET LIFE bouwt langzaam op naar een krachtige climax.

6. The Chaser (2008)

THE WAILING was dé horrorverrassing van vorig jaar. Na Hong-jin was eerder al succesvol met de zenuwslopende thriller THE CHASER. Een ex-politieman werkt als pooier in Seoul. Wanneer twee van zijn hoertjes verdwijnen gaat hij op onderzoek uit. Hij ontdekt een geslepen seriemoordenaar en dat is het begin van een intens kat-en-muisspel in de straten van de stad. 

7. Mother (2009)

Bong Joon-ho kreeg, net als Park Chan-wook, internationale erkenning en is na SNOWPIERCER nu met zijn tweede Engelstalige film bezig. MEMORIES OF MURDER en THE HOST zijn natuurlijk topfilms. Ik heb persoonlijk een zwak voor MOTHER, waarin een oude vrouw de onschuld van haar mentaal labiele zoon probeert te bewijzen die beschuldigd wordt van een brute moord. Als moeder wordt ze niet serieus genomen. Gaandeweg ontdekt ze de ware aard van de mensen om haar heen, inclusief die van haar argeloze zoon.

8. The Man from Nowhere (2010)

Binnen het genre van de huurmoordenaarsfilm hanteert Lee Jeong-beoms THE MAN FROM NOWHERE de bekende elementen met een Koreaanse twist. De hoofdpersoon is een melancholieke eenling, zoals Jeff Costello in LE SAMOURAÏ. Hij heeft een klein hartje en neemt een meisje op sleeptouw, zoals de huurmoordenaar in LEON. Zij wordt gezocht door criminelen, wat voor de nodige actie zorgt in deze stijlvolle en vlotte film.


9. Bedevilled (2010)

Net als in MOTHER wordt de vrouwelijke hoofdpersoon in Jang Cheol-soo’s BEDEVILLED niet voor vol aangezien. Bok-nam woont op een eiland en is dolgelukkig wanneer een oude vriendin op bezoek komt. Helaas trekt die met haar schoonheid alle aandacht naar zich toe, terwijl Bok-nam voortdurend vernederd wordt. Machteloos laat zij het over zich heen komen, maar dan breekt er iets en gaat zij met een scherpe sikkel in de weer.

10. Alice in Earnestland (2015)

We sluiten af met nog een geflipte vrouw in Ahn Gooc-jin’s gitzwarte en wrede komedie ALICE IN EARNESTLAND. Wanneer de arme Su-nam de rekening niet meer kan betalen voor haar comateuze man probeert ze koste wat het kost wat geld bij elkaar te verdienen. Geleidelijk leren wij Su-nam kennen als een vrouw die door de wereld in de steek is gelaten.

Vond je dit artikel leuk? Deel het dan met onderstaande knoppen.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!