Final Destination(2000)

De aanwezigheid van uitsluitend jonge acteurs en actrices op het promotiemateriaal van FINAL DESTINATION doet de zoveelste flauwe teen horror movie vermoeden, ingegeven door het geprolongeerde succes van de SCREAM-reeks. Dat de film zich op een jong publiek richt is zonneklaar, maar FINAL DESTINATION heeft wel een dijk van een uitgangspunt dat het Kevin Williamson-epigonisme ontstijgt.

Bovendien is er, vooral voor lijders aan vliegangst, een bloedstollend eerste kwartier, waarin tiener Alex (Sawa) op het punt staat deel te nemen aan een door school georganiseerd uitstapje naar Parijs. Op het vliegveld ziet hij links en rechts voorbodes van rampspoed, die door regisseur Wong verrassend ingetogen en subtiel in beeld worden gebracht. Het suggereren van dreiging met de aanduiding ’terminal’ op het informatiebord mag als voorbeeld gelden van de ambiguiteit waar Wong in deze scène naar streeft. Net als de kijker kan ook Alex niet de vinger leggen op de oorzaak van het toenemende gevoel dat hem gevaar boven het hoofd hangt. Dus neemt de jongen braaf plaats in het vliegtuig, waar hij prompt overvallen wordt door een levensecht visioen van een vliegtuigongeluk. Ook hier toont Wong zich een vakman. De scène heeft een sterke spanningsopbouw en wanneer het vliegtuig uit elkaar dreigt te scheuren, zullen de stoelleuningen in de bioscoop het zwaar te verduren krijgen. Door zijn angstdroom raakt Alex in paniek, en samen met een docente en vier andere leerlingen verlaat hij het vliegtuig. Terwijl de anderen in de vertrekhal van Alex een verklaring eisen voor zijn irrationele uitbarsting, ontploft achter hen het vliegtuig dat zojuist zonder hen is opgestegen.

Hiermee heeft het verhaal de wending genomen waar FINAL DESTINATION zijn intrigerende premisse aan dankt. Want door Alex’ visioen zijn zes mensen de dans dan wel ontsprongen, de dood wil hen alsnog hebben! Gelukkig komt het noodlot niet in de vorm van Magere Hein met zwarte kap en zeis opdraven, maar als een niet te stuiten natuurkracht. De dood, die meer dan eens aangekondigd wordt door het onheilsspellende gewapper van gordijnen, spant samen met de vier elementen, gevaarlijke verkeerssituaties en achterstallig onderhoud, zoals losse schroeven en slordig aangelegde electriciteitsbedrading, teneinde de zes ‘valsspelers’ over de kling te jagen. Dat levert een paar indrukwekkende set-pieces op, variërend van lang uitgesponnen scènes waarin een reeks ogenschijnlijke toevalligheden de personages een gruwelijke dood bezorgen tot effectieve shockmomenten.

Maar hoewel Wong de kijker enkele keren bij de strot weet te grijpen, is het hem en zijn medescenaristen niet gelukt om rond de afzonderlijke huzarenstukjes een meeslepend verhaal te vertellen. Bijrollen en subplots dienen enkel om van de ene doodsscène naar de andere te geraken. Tony Todd als sinistere lijkschouwer spant daarbij de kroon. In een volkomen overbodige scène legt hij uit dat Alex ‘de dood heeft bedrogen’, waarna Alex en zijn vrienden het noodlot wederom proberen af te wenden. Deze plotontwikkeling brengt FINAL DESTINATION alsnog op SCREAM-terrein: net als de kids uit Woodsboro proberen deze jongeren te overleven door ‘regels’ te formuleren, waardoor hun wanhopige pogingen aan het noodlot te ontsnappen verworden tot een melig spelletje.

Samen met schrijver/producent Morgan, cameraman McLachlan en editor Coblentz verdiende regisseur Wong zijn sporen bij vakkundig gemaakte genretelevisie als The X-Files en Millennium, series die meer interessante ideeën lanceren dan uitwerken. Als Wong die aan het tv-medium inherente vrijblijvendheid afleert, kunnen we van hem nog aardige dingen verwachten.

Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #45, mei/juni 2000.

Final Destination
    98 minuten