Jigsaw(2017)

Horrorfans hebben inmiddels wel geleerd dat er na The Final Chapter vaak A New Beginning volgt. Ook de SAW-serie pakt zeven jaar na het ‘laatste’ deel met JIGSAW de draad gewoon weer op. A new game begins.

JIGSAW is alweer het achtste deel in de SAW-serie. De titel doet vermoeden dat het een reboot of remake is maar JIGSAW is wel degelijk een echte sequel. Even het net ophalen. Centrale figuur is John Kramer alias Jigsaw die zich tot doel heeft gesteld om mensen die niet deugen een lesje te leren door middel van zeer extreme tests of games zoals hij ze zelf noemt. Wie zich aan de regels houdt, een beetje goed oplet, berouw toont en daar waar nodig een offer brengt (meestal een lichaamsdeel) maakt een aardige kans om de test te overleven. Wie zijn test verkloot, sterft een gruwelijke dood. Jigsaw wordt aan het eind van SAW III gedood maar dat weerhield de producenten er niet van om ieder jaar een nieuw vervolg uit te brengen. “You think it’s over just because I am dead. It’s not over. The games have just begun.” In deel zeven, SAW 3D, kwam er uiteindelijk toch definitief een eind aan zijn sadistische spelletjes. Totdat Lionsgate in 2016 bij scenarioschrijvers Josh Stolberg en Pete Goldfinger en regisseurs Michael en Peter Spierig, alias The Spierig Brothers (UNDEAD, DAYBREAKERS), een nieuw deel bestelde.

In JIGSAW wordt de politie jaren later geconfronteerd met een aantal moorden die passen in de modus operandi van John Kramer. De lijken zijn gruwelijk verminkt en uit de huid is een stuk in de vorm van een puzzelstuk gesneden. Is er een copycat aan het werk of is John toch nog in leven? Net als in de vorige delen bevat JIGSAW een paar verrassende en vaak ronduit lachwekkende onthullingen. Zo bont als in SAW III, IV en VI, die vanwege de geforceerde continuïteit vol vergezochte twists voor de gelegenheidskijker nauwelijks te volgen zijn, maken Stolberg en Goldfinger het gelukkig niet.

Ook terug zijn de beruchte testgames. Terwijl de politie probeert te achterhalen wie de Jigsaw-achtige moorden heeft gepleegd, moeten op een afgelegen locatie vijf nieuwe slachtoffers ‘puzzelen’ voor hun leven. Ging het in de eerste film nog vooral om de spanning, of en hoe (de zaag!) de slachtoffers de tests zouden overleven, in de latere films werden de tests steeds sadistischer en lag het accent vooral op het zo realistisch en gory mogelijk in beeld brengen van het gruwelijke einde van de falende spelers. Liefhebbers van dat laatste zijn gewaarschuwd want hoewel het bloed nog steeds rijkelijk vloeit, is JIGSAW wat tammer dan de vorige delen. Nergens wordt het ‘niveau’ gehaald van bijvoorbeeld de hilarisch stupide pound of flesh game in SAW VI . De games in JIGSAW zijn minder sadistisch en inventief, soms zelfs een beetje lui, maar daardoor wel, dare I say it, realistischer. Het levert zowaar een aantal echt spannende momenten op. Geduldige gorehounds worden uiteindelijk in de finale beloond met één van de meest spectaculaire effecten in de hele serie.

Het acteerwerk is helaas wel weer van hetzelfde soap opera niveau als de vorige delen. Ergens tussen ok (Laura Vandervoort) en tenenkrommend (Hannah Emily Anderson). Alleen Tobin Bell imponeert wederom in de weinige scènes waarin hij mag opdraven. Kudos ook voor filmmuziekcomponist Charlie Clouser die net als Tobin Bell voor de achtste keer terugkeert en ook voor JIGSAW een zeer effectieve en sfeervolle score componeerde waarin hij uiteraard het overbekende Hello Zepp thema verwekte.

Al met al hebben de Spierig Brothers met JIGSAW een echte SAW-film afgeleverd. Dat is zowel bewonderenswaardig als jammer. Wie een hekel had aan de SAW-films zal ook nu niet over de streep getrokken worden. Fans hebben het allemaal al eens eerder gezien, een paar keer beter en een paar keer slechter.

Distributie: Independent Film/Belga Films. Release BE: 1 november 2017, NL: 26 oktober 2017. Copyright Erik van ’t Holt. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 november 2017.

31 oktober 2017
    Jigsaw
    92 minuten