47 Meters Down(2017)

Discovery Channels traditionele Shark Week staat weer voor de deur, dus dat betekent: haaienfilms in de bioscoop. Vorig jaar hadden we THE SHALLOWS, dit jaar krijgen we 47 METERS DOWN, Johannes Roberts’ recht-toe-recht-aan haaienthriller waarin twee Amerikaanse zussen vast komen te zitten in hun haaienobservatiekooi.

Elke film krijgt de ster die ze verdient. THE SHALLOWShad vorig jaar Blake Lively, 47 METERS DOWN heeft Mandy Moore, de voormalige Disney-prinses die de afgelopen jaren nog maar zelden in films verschijnt. En waar Lively als existentiële held THE SHALLOWS tot een waar woman versus nature-spektakel omtoverde, zit Moore dichtgesnoerd in een duikerspak. Door haar duikbril zien we haar jammeren, angsten uitstaan en opgelucht kijken wanneer een haaienbek haar op een centimeter mist. Een effectieve actrice, meer niet. Net als de film zelf.

Moore speelt de Amerikaanse dertiger Lisa, die samen met haar kleinere zusje Kate (Claire Holt) van een luxe vakantie aan de Mexicaanse kust geniet. Gewoon twee zussen met cocktails en zon. Niets aan de hand, zou je denken. Maar al snel blijkt dat Lisa’s levenslange relatie net op de klippen is gelopen vanwege haar vermeende saaiheid. Stuart heet de ellendeling die haar heeft verlaten. En wat beter dan een paar selfies met immens ogende haaien om die ellendige ex eens op andere gedachten te brengen?

En zo trekt de o zo saaie Lisa met haar zusje én twee Mexicaanse jongens die ze de avond ervoor ontmoet hebben, in alle vroegte naar de kust om bij een bevriende Amerikaanse visser in de observatiekooi haaien te bewonderen. Dat die kooi er nogal roestig uitziet, de boot moeizaam pruttelt en ratelt en die visser (gespeeld door Matthew Modine) nou ook niet meteen de meest betrouwbare indruk wekt –  ach ja, alles voor die ene foto.

Van alle haaienfilms die recentelijk de JAWS-wond weer eens probeerden open te rijten (THE REEF, BAIT, SHARK NIGHT), is 47 METERS DOWN waarschijnlijk het meest effectief. Niets karakterontwikkeling, postmoderne grapjes, superintelligente haaien. Precies zoals de titel al aangeeft spenderen we bijna de hele film zevenenveertig meter onder water, waar Lisa en Kate vast komen te zitten nadat de kabel van hun observatiekooi is gebroken. Probleem: hun zuurstofflessen raken leeg, haaien cirkelen rond de kooi en snel naar boven zwemmen zorgt voor duikersziekte. Kom daar maar eens weg…

Behendig loodst regisseur en scenarist Johannes Roberts (o.a. THE OTHER SIDE OF THE DOOR) ons vervolgens door al die ontsnappingspogingen. Met de observatiekooi als uitvalsbasis proberen Lisa en Kate een uitweg te zoeken. Contact met boven is mogelijk (alleen hebben ze net buiten de kooi bereik – haaien!), de nieuwe zuurstoftanks die worden gedropt verdwijnen in de duisternis (“Zie ik daar iets in de verte?”) en de duiker die komt helpen, lijkt plotseling te zijn teruggekeerd – moeten de zussen op onderzoek uit?

Ondanks dat het de SN-lezer allemaal wel bekend in de oren zal klinken, bouwt Roberts de spanning effectief op zonder daarbij al te veel op jump scares te vertrouwen. Een algemeen beklemmend gevoel maakt zich van je meester, dat wordt onderschreven door Mark Silks camerawerk, die de Atlantische Oceaan (in werkelijkheid een watertank in Londen) met genoeg flair filmt om zowel je interesse te behouden (van rustig zwevend door het zeewier tot dynamisch zigzaggend over de bodem bij gevaar), alsmede de constante aanwezigheid van immense haaien te suggereren.

Dat de film de bioscoop haalde is trouwens nog een bijzonder verhaal, want 47 METERS DOWN begon zijn leven als direct to dvd-release IN THE DEEP. De schijfjes waren zelfs al gedrukt, toen Byron Allens Entertainment Studios alsnog besloot de bioscooprechten te kopen en die hele lading dvd’s weer in het magazijn belandde. Prima B-vermaak, ook op het grote doek.

Distributeur: Dutch FilmWorks. Release NL: 22 juni 2017, BE: 28 juni 2017. Copyright: Guus Schulting. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 22 juni 2017.

© Guus Schulting
20 juni 2017