It Comes At Night(2017)

IT COMES AT NIGHT maakte veel mensen nieuwsgierig dankzij een ijzersterke trailer vol onheil en symboliek, en een regisseur die imponeerde met zijn debuutfilm. Hooggespannen verwachtingen, maar worden ze ingelost?

Regisseur Trey Edward Shults debuteerde met de film KRISHA, een grote hit op Sundance en andere filmfestivals. KRISHA was een familiedrama met een horrorsausje. Ondanks de afwezigheid van bloederige scènes of een expliciete horrorverhaallijn was de stijl beklemmend, de soundtrack naargeestig en werd de film derhalve vaak vergeleken met de vroege films van Roman Polanski. IT COMES AT NIGHT is het tegenovergestelde van KRISHA. Hier wordt de film expliciet in de markt gezet als horrorfilm, met elementen die niet zouden misstaan in het werk van een John Carpenter of Stephen King, maar wanneer puntje bij het paaltje komt kijk je eigenlijk naar een familiedrama.

De centrale familie bestaat uit Paul (Joel Edgerton) en Sarah (Carmen Ejogo), hun tienerzoon Travis (Kelvin Harrison Jr.) en hun hond. In de openingsscène zien we Paul het lijk opruimen van zijn schoonvader, die bezweken is aan een mysterieuze ziekte. We bevinden ons stevig in post-apocalyptisch territorium. Paul, Sarah en Travis zijn, ter bescherming van de virussen en ander gevaar, ingetrokken in een groot landhuis dat ze aan alle kanten goed dichtgetimmerd en geïsoleerd hebben. Hun leven bestaat uit regels en routine, ter bescherming. Zo zit de bloedrode deur naar buiten altijd op slot, en als die open gaat is er nog een tweede deur om gevaren buiten te houden. ’s Nachts mag men de woning niet verlaten, ook niet om naar het buitentoilet te gaan, en na elk contact met de buitenlucht dient men zich goed schoon te maken. De routine wordt bruut doorbroken wanneer een andere man inbreekt in de woning en een beroep doet op de goedheid van Paul.

Shults bouwt zijn spanning zorgvuldig op. Hij maakt gebruik van sterke visuele elementen als de bloedrode deur en scènes volledig belicht door een zaklamp. De spanning is vaak om te snijden, zeker omdat lange tijd onduidelijk blijft wat precies de toedracht is van het kwaad in deze wereld. Ook naar de motieven van personages blijft het vaak lang gissen. Joel Edgerton bijvoorbeeld, weet aan zijn protagonist Paul enkele subtiele onderlagen toe te voegen, die ervoor zorgen dat wij als kijker geboeid blijven wanneer hij probeert te onderhandelen met het nieuwe element in zijn gezinsleven, de inbreker. Is Paul een goed mens of zal hij te ver gaan? Familieverhoudingen en sociale banden blijken uiteindelijk het hart van de film, waarbij een groot deel van de spanning en emotie voortkomt uit de subtiele wijze waarop Shults deze banden schetst.

Maar IT COMES AT NIGHT is geen familiedrama, het is een horrorfilm. Tenminste, zo wil Shults ons doen geloven door bijvoorbeeld zoon Travis hallucinante bovennatuurlijke nachtmerries te hebben. Constant hint de film naar een bovennatuurlijke of monsterlijke oorsprong van het virus. Dat al deze elementen in de trailer voor een groot deel uit de nachtmerrie-scènes komen is teleurstellend. Het monsterlijke en bovennatuurlijke blijkt voor Shults vooral symbolisch, want hij is meer geïnteresseerd in hoe zijn personages hier op reageren. Dat is in principe niet erg, maar door zo sterk te hinten naar een bovennatuurlijk, monsterlijk antwoord als centrum van het mysterie, verwacht je als kijker ook antwoorden te krijgen. Dat deze nagenoeg uitblijven is teleurstellend, zeker wanneer het gebrek aan antwoorden zorgt voor enkele gigantische plotgaten. Als symboliek ten koste gaat van de logica van het plot dan moet je van goede huize komen om dat om te zetten in een kracht. David Lynch en Dario Argento spinnen er garen bij, maar Shults kan zich niet meten met die regisseurs.

Uiteindelijk valt IT COMES AT NIGHT tussen wal en schip. Voor liefhebbers van psychologische thrillers zal de film te veel inspelen op de bovennatuurlijke genre-elementen, terwijl voor liefhebbers van onvervalste horror het teleurstellend zal zijn dat alle horrorelementen slechts te vinden zijn in het koketteren met symboliek. Als je titel een ‘It’ suggereert die ’s nachts komt, maar je laat de ‘it’ grotendeels buiten beschouwing, dan spreken we van misleidende reclame.

Distributeur: Splendid film. Release: NL 15 juni en BE 28 juni. Copyright: Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 15 juni 2017.

14 juni 2017
    It Comes at Night