Televisie

Twin Peaks (seizoen 3, aflevering 1 en 2)(2017)

Het is een vreemde gewaarwording en een beklemmende openingszet van het eerste deel van het langverwachte derde seizoen van TWIN PEAKS. Kyle Maclachlan en Sheryl Lee als Dale Cooper en Laura Palmer in de Black Lodge. Beiden nog onaangetast door de tand des tijds, terwijl Laura praat over de toekomst: Over 25 jaar zal je mij weer zien…

De verwachtingen omtrent TWIN PEAKS waren hooggespannen en daarmee ook de angst dat het allemaal tegen zou vallen. Het tweede seizoen hield er in 1991 mee op en David Lynch’ laatste wapenfeit, INLAND EMPIRE, dateert van 2006. Tien jaar is lang. Vooral als je moet aanzien hoe jouw invloed doorsijpelt in de popcultuur. Aan slechte en middelmatige verwijzingen naar TWIN PEAKS geen gebrek, maar anno 2017 moet het nieuwe seizoen ook concurreren met een overvloed aan kwaliteitstelevisie. Van een onnavolgbare voorloper is TWIN PEAKS verworden tot een van de vele series die meedingen naar de vluchtige aandacht van de kijker.

En nu is er dan eindelijk de eerste lange aflevering met de toepasselijke titel THE RETURN. Het knappe is dat Lynch de tijd neemt. Het duurde even, dus laten we rustig beginnen. Met een montage van bekende beelden bijvoorbeeld. De vloer met het chevronpatroon. De scharlakenrode gordijnen. De iconische foto van Laura Palmer en een oudere Dale Cooper zittend in de schemerzone die bekend staat als de Black Lodge.

Van die beelden verspringt het opeens naar een nachtelijk New York. In een ruimte hoog boven de stad observeert een man een mysterieuze glazen doos. Camera’s houden het ding in de gaten in een dreigende stilte. Oude bekenden duiken vervolgens op, zoals de Log Lady. Actrice Catherine E. Coulson overleed helaas aan kanker en is nog één keer in haar onvergetelijke rol te zien. Ze belt Deputy Hawk met een onheilspellend bericht dat zij heeft ontvangen van haar trouwe stronk. Naast Hawk zijn Andy en Lucy ook weer present op het politiebureau van het slaperige Twin Peaks.

Wat vooral opvalt is dat bepaalde scènes nog zweven in het narratieve vagevuur tussen de seizoenen. We zien de excentrieke Dr. Lawrence Jacoby die een lading scheppen ontvangt. In een andere scène steken de gebroeders Horne elkaar nog steeds de loef af. En dan is er Grace Zabriskie als Sarah Palmer die kijkt naar een groot tv-scherm waar leeuwen een gnoe verorberen. De spiegels achter haar reflecteren het bloederige schouwspel, maar verder zegt zij niets.

Hoe deze personages de draad binnen het TWIN PEAKS labyrint gaan oppakken is nog de vraag. Eén ding is zeker. Het voelt als vanouds en is helemaal in de stijl van Lynch die ook weer wordt bijgestaan door schrijver Mark Frost. Net als in het eerste seizoen is er een brute moord gepleegd, die ongetwijfeld als leidmotief zal dienen. De hoofdverdachte is een verwarde leraar (Matthew Lillard uit SCREAM) die gekweld wordt door een griezelige verschijning.

En dan is er nog Dale Cooper of is het Bob in een andere gedaante? Hij is bezig met louche zaken en laat zich in gewelddadige scènes van zijn naarste kant zien. In de Black Lodge dwaalt een andere Dale Cooper door de Red Room. Een orakel in de vorm van een vreemde boom waarschuwt hem voor wat er komen gaat.

Het zijn elementen die voor de gedoodverfde Lynchfans weer heerlijk herkenbaar en vervreemdend zijn. Zijn fascinatie voor dubbelgangers en spiegels. Zijn unieke gave om droomachtige scènes te creëren die toch zijn verankerd in de realiteit. Dat smaakt natuurlijk naar meer. Zestien afleveringen zijn in dat opzicht een gul gebaar van de meester die, als wij afgaan op THE RETURN, het gelukkig niet verleerd is. Het is weer begonnen.

Distributie: Showtime/Videoland. Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de auteur. Online gepubliceerd op 27 mei 2017.

27 mei 2017
    Twin Peaks