DVD/VOD

Ouija 3: The Charlie Charlie Challenge(2016)

DVD/Als OUIJA 3 ooit een prijs wint dan is het die voor meest misleidende titel. Niet alleen heeft de film niets te maken met OUIJA (2014) en OUIJA: ORIGIN OF EVIL (2016), er komt niet eens een Ouija-bord in voor!

De film hoort thuis in het rijtje THE OUIJA EXPERIMENT-films, maar gezien het succes van de kwalitatief veel sterkere Ouija-serie hebben de makers blijkbaar besloten het woord ‘Experiment’ maar te laten vallen, in de hoop dat hun film per ongeluk toch een publiek vindt. Veel andere wervende kwaliteiten heeft OUIJA 3 dan ook niet. Werkelijk alles is armoedig aan deze productie, te beginnen met het ouija-bord. Dat is vervangen door een kladpapiertje met ‘si’ en ‘no’ erop en twee op elkaar geplaatste potloden, die gaan draaien bij een trilling of ademtocht. Met deze constructie roepen vier jongeren een zekere Charlie aan, die zich – om budgettaire redenen – manifesteert als een sliert blauwe CGI-rook en meteen drie van de vier kids om zeep helpt.

De rest van de film speelt zich af in een vervallen, uit spaanplaat opgetrokken spookhuis, dat er nog het meest uitziet als een nooit afgemaakt laserquest-level. De uitbater van deze treurige attractie komt op het idee het drama uit de proloog te gebruiken om nieuwe klandizie aan te trekken, door mensen de mogelijkheid te bieden de Charlie Charlie Challenge te spelen in zijn spookhuis. Aldus verschijnen er vijf ’tieners’, dezelfde twee potloden en ook weer die sliert blauwe rook en legt men gedurende de resterende 75 tergende minuten een voor een het loodje. Dat het enige overlevende meisje uit de openingsscène tegen het einde van de film opduikt om nog te redden wie er te redden valt, ligt zo voor de hand dat we de waarschuwing ‘spoiler’ maar achterwege laten.

De grootste stoorfactor in de film is de eigenaar van het spookhuis, gespeeld door Tom Zembrod, die lijkt te denken dat hij in een stomme film uit 1910 acteert. De clowns die hem terzijde staan zijn niet veel minder irritant, en ook de jongeren die een voor een aan hun einde komen gun je een veel gruwelijker en langzamer dood dan die hen in de film ten deel valt. Speciale vermelding verdient ook de muziek, die rechtstreeks aan een aflevering van TOM & JERRY ontleend lijkt te zijn.

Er is hier kortom maar sprake van één echte challenge: deze film van begin tot einde uitzitten.

Distributie: Just Entertainment. Relase: 26 april 2017. Copyright: Ype Driessen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 mei 2017.

© Ype Driessen