Televisie

Doctor Who – The Pilot(2022)

DOCTOR WHO is terug met een gloednieuw seizoen! Peter Capaldi kruipt weer achter het bedieningspaneel van de TARDIS en we maken kennis met Bill, de Doctors nieuwste reisgenoot.

The Doctor is al een tijdje professor op een universiteit, vermoedelijk in Londen. Hij lijkt het rondreizen en avonturen beleven na de gebeurtenissen van het afgelopen seizoen op een laag vuurtje te hebben gezet en vult zijn tijd met lesgeven. Bill Potts (Pearl Mackie) is een jonge vrouw met een saaie baan in de universiteitskantine. Daarnaast volgt ze stiekem, uit nieuwsgierigheid, de colleges van de Doctor. Een ontluikende liefde tussen Bill en de geheimzinnig Heather (Stephanie Hyam, PEAKY BLINDERS, SHERLOCK) en een geheimzinnige plas water verder en het avontuur is begonnen.

Peter Capaldi, die in het vorige seizoen met afleveringen als The Zygon Inversion en Hell Bent de sterren van de hemel acteerde, lijkt het vorige seizoen zijn draai gevonden te hebben en zet dit voort in deze première. Naast Mackie als Bill heeft Capaldi ook gezelschap van Nardole (Matt Lucas, LITTLE BRITAIN), die sinds de kerstspecial van seizoen negen, The Husbands of River Song, een onofficiële reisgenoot is. Lucas zorgt ook in deze aflevering voor de nodige grappige situaties. Nardole is een personage dat nogal eens goed zou kunnen werken dit komend seizoen: iemand die de vragen stelt. Iemand die de Doctor’s beslissingen in twijfel trekt.

Deze première voelt als een ‘soft reboot’. Twee nieuwe reisgenoten, een inmiddels iconische eerste blik in de TARDIS en een avontuur zonder al te veel gevolgen. Toch was het geen perfecte seizoensopener. Vooral in de eerste helft van de aflevering voelt het gehaast. Scènes die Bill meer diepgang konden geven waren vaak te kort om echt kennis met haar te maken. Ook de relatie tussen Bill en Heather, de eerste lesbische reisgenoot(!), voelde niet echt diep genoeg om impact te hebben op de ontknoping.

Pearl Mackie schreef al geschiedenis nog voor de aflevering op televisie verscheen: ze is de eerste lesbische reisgenoot in DOCTOR WHO. Het stond groot in alle kranten en meningen varieerden tussen verheugd of boos. Maar uiteindelijk maakte het voor deze eerste aflevering weinig uit. De chemie tussen Bill en Heather is zeker aanwezig, maar heeft helaas nauwelijks tijd om zich te ontwikkelen.

The Pilot heeft veel weg van afleveringen uit eerdere seizoenen. Zo doet het mysterie in deze aflevering denken aan de David Tennant-special Waters of Mars en had de hele aflevering dezelfde vibe als de aflevering waar het allemaal in 2005 weer mee begon: Rose. Zowel Bill als Rose hadden te maken met een zekere sleur voordat de Doctor in hun leven kwam –en net zoals Rose in de afleveringen School Reunion tijdens de eerste serie met Tennant’s Doctor- serveert Bill frietjes.

Hoewel dit tiende seizoen Peter Capaldi’s laatste zal zijn, voelde de eerste aflevering toch fris aan. De Doctor heeft deze keer geen reisgenoten die ‘geboren zijn om de wereld te redden’ of de ‘Impossible Girl’ zijn. Dat brengt het hele idee van de Doctor’s reisgenoten weer wat meer bij de basis: iemand die nieuwsgierig genoeg is voor avonturen in time and space.

Tot slot introduceert deze aflevering wat waarschijnlijk het mysterie voor dit seizoen gaat worden: wat zit er in de kluis in de kelder van de universiteit –en waarom bewaakt de Doctor het geval zo angstvallig?

Doctor Who is de komende twaalf weken op zaterdagavond te zien op BBC One.

© Daan Kusen
16 april 2017