Kong: Skull Island(2017)

King Kong gaat in KONG: SKULL ISLAND het gevecht aan met zijn eilandgenoten. Maar stiekem is de strijd een heel andere…

Jordan Vogt-Roberts debuteerde sterk met de indie-komedie KINGS OF SUMMER, een film over drie weggelopen tieners die overleven in het wild. Nu mag Vogt-Roberts aan de slag met een andere King en zijn personages laten survivallen op grotere schaal. KONG: SKULL ISLAND past prima in het hedendaagse stramien van regisseurs van kleine successen die van de grote studio’s een miljoenenbudget krijgen. Soms levert dat goede films met een eigen smoel op (Gareth Edwards’ GODZILLA, van dezelfde producers; James Gunns GUARDIANS OF THE GALAXY), soms adequaat maar anoniem geregisseerd vermaak (Colin Trevorrows JURASSIC WORLD) en soms ook regelrechte rampen (Josh Tranks FANTASTIC FOUR).

De gedachte bij de studio lijkt vooral te zijn dat ze beginnende auteurs nog kunnen vormen en onder de duim kunnen houden. Zo doen veel van deze films concessies aan de kwaliteit om te passen binnen een groter kader, zoals bij de Marvel Cinematic Universe en de DC Extended Universe. Daardoor worden regelmatig de eigenzinnigheden van de debuutfilms van deze regisseurs een tandje teruggedraaid om zo uiteindelijk behapbaarder te zijn voor een groter publiek.

Niets daarvan lijkt aanvankelijk aan de hand te zijn in KONG: SKULL ISLAND, een film die veel van de opvallende stijlmotieven en komische terzijdes van Vogt-Roberts debuutfilm en eerdere korte films, succesvol vertaalt naar een grotere schaal. Zeker het eerste uur is ijzersterk en een tikje excentriek. Opvallend is bijvoorbeeld de keuze om de film af te laten spelen in de jaren zeventig, met oerdikke knipogen naar de Vietnamoorlog, glamrock, maar ook naar filmklassiekers als de Indiana Jones-serie en genres als de conspiracy-thriller. Daarmee doet de sfeer denken aan een film als X-MEN: FIRST CLASS, ook al een franchisefilm met een opvallende smoel.

Ook sterk is de cast vol character actors als John C. Reilly, Samuel L. Jackson, Toby Kebbell, Richard Jenkins, John Goodman en Shea Whigham en fijne hoofdrollen voor Tom Hiddleston en Brie Larson als surrogaat-Fay Wray. De personages krijgen een geruime introductie, mede dankzij het feit dat het eerste halfuur bijna Kong-loos is. De schoen begint te wringen zodra de aap zijn intrede doet. Kort gezegd: hij is als CGI-creatie lang niet zo indrukwekkend of overtuigend als in Peter Jacksons KING KONG.

Eigenlijk is Kong zelfs een beetje een saai figuur in de film. Een MacGuffin voor de rest van de personages om naar op te kijken of om van weg te rennen. De algehele destructie die Kong dagvaardt wanneer de personages het eiland betreden is waanzinnig, mede dankzij geïnspireerde shotkeuzes en een gevoel van schaal die vaak ontbreekt in deze films. Maar de latere gevechten tussen Kong en andere monsters zijn kort en onbezield: de verplichte nummertjes om aan het knokquota van de studio te voldoen.

De charme van KONG: SKULL ISLAND zit in de kantlijnen: een shot van een Nixon-bobblehead-poppetje om de kracht van een storm mee te illustreren; een visuele vergelijking tussen een helikopter en een libelle; een sereen moment met een gigantische waterbuffel die zo had kunnen komen uit een Miyazaki-film; een POV-shot vanuit een gasmasker in een kleurrijke en chaotische schietscène. Het zijn deze kleine momenten die beklijven. Wanneer het plot voortgestuwd moet worden en Kong het eiland van wat monsters moet ontdoen is de film voornamelijk saai. Het helpt ook niet dat de zorgvuldige karakteropbouw van de personages uit het begin later in de film geen navolging vindt, met onlogische verhaalkeuzes en té abrupte sterfscènes.

De strijd van de film is niet tussen Kong en de andere fauna van Skull Island, maar is een interne regiestrijd die voelbaar is op het doek. Die tussen geïnspireerde excentriciteit en door een studio opgelegd aantal clichés, verplichte plotpoints en obligaat maar futloos spektakel. Dit wordt extra bevestigd door de scène na de credits. Een voorbarige opzet tot een vervolg met nóg meer schaalvergroting. Terwijl KONG juist fijn blijkt te zijn in het kleine.

Distributie: Warner Bros. Release NL: 9 maart, BE 8 maart 2017. Copyright: Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 8 maart 2017.

7 maart 2017
    Kong: Skull Island