Green Room(2015)

Het concept is even simpel als briljant: linkse punkers opgesloten tussen de neonazi’s. Met als bonus niemand minder dan Patrick Stewart als de nazi-leider. Gaat dat zien.

GREEN ROOM kwam in 2015 al uit en was in 2016 in Nederland alleen te zien op een paar bijzondere (festival)screenings. Toch behaalde de film de Schokkend Nieuws jaarlijst. Nu is er dan eindelijk een Nederlandse release. Terecht, want dit is één van de beste en spannendste films van de afgelopen jaren. Het plot is eenvoudig maar doeltreffend: een toerende punkband komt per ongeluk terecht in een concertzaal vol neonazi’s. In eerste instantie lijkt het allemaal met een sisser af te lopen, totdat één van de punks bij toeval getuige is van een moord. Uiteraard kunnen de nazi-skinheads geen getuigen gebruiken en de bandleden worden in een kamer opgesloten terwijl de kale kleerkasten wachten op instructies van hun leider. De punks zitten als ratten in de val; om hier heelhuids uit te komen zullen ze letterlijk moeten vechten voor hun leven.

Regisseur en schrijver Jeremy Saulnier zet de bandleden met snelle penseelstreken neer. Hij doet dat zo treffend dat elk personage echt en menselijk overkomt; je voelt instant sympathie voor dit groepje buitenbeentjes, die in hun gemeenschappelijke liefde voor punkmuziek een verwantschap voelen. Die punkscene is overigens opvallend waarheidsgetrouw neergezet: niet alleen de outfits en haardrachten zijn on point, maar iedereen die net als ondergetekende wat avondjes pogoënd heeft doorgebracht herkent ook zó de typetjes, de gespreksonderwerpen, de muziek en de onderlinge kameraadschap.

Aan de andere kant staan de nazi’s, en het zou makkelijk zijn geweest om daar anonieme bullebakken van te maken. Maar Saulnier geeft ook hen een menselijk gezicht mee. Dit zijn vooral misleide jongeren, in de greep van een geslepen leider. Die leider van deze groep wordt vertolkt door Sir Patrick Stewart, wiens nazi-opperhoofd Darcy een huiveringwekkend figuur is. Dat juist Stewart hem speelt is een geniale zet; de charismatische acteur kennen we natuurlijk vooral van zijn iconische rollen in STAR TREK en X-MEN, en zijn Darcy is in alles de tegenhanger van deze mannen. Net als Picard en Xavier is hij intelligent en kalm. Maar waar die personages het toonbeeld van fatsoen zijn, strijders voor een vreedzame wereld, is Darcy een man die letterlijk over lijken gaat om zijn verwerpelijke wereldje te beschermen. Zijn kalme, berekende modus operandi is vele malen angstaanjagender dan een schreeuwerige woede-uitbarsting.

Het script van Saulnier is strak, zonder overtollig vet, en, net als in zijn steengoede wraakfilm BLUE RUIN, vol onverwachte geweldsuitbarstingen waardoor je van schrik een sprongetje maakt in je stoel. Het geweld in GREEN ROOM is keihard en meedogenloos: buiken worden opengesneden, vechthonden losgelaten en er wordt in hoofden geschoten. Méér vertellen kan haast niet zonder in spoilers te vervallen, maar het volstaat te zeggen dat de punkers, waaronder de vorig jaar veel te jong overleden Anton Yelchin als bassist Pat, legio ontberingen moeten doorstaan.

Het kat-en-muisspel tussen de twee groepen zorgt voor anderhalf uur intense cinema: dit is een puntje van je stoel-, klamme handen-, en nagelbijten-film. Ter illustratie: ik zag deze film bij een openluchtvertoning, waar ondanks een flinke regenbui het gehele publiek doodstil in de plensbui bleef zitten. Saulnier bevestigt hiermee zijn status van één van de interessantste filmmakers die er momenteel rondlopen. Zijn GREEN ROOM is het filmische equivalent van de punkmuziek waar de hoofdrolspelers zo van houden: hard, rauw, compromisloos en enorm meeslepend.

Distributie: EIC (Release NL: 19 februari 2017). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 15 februari 2017.

15 februari 2017
    Green Room