Santa Clarita Diet

1 1 1 1 1 (6 Stemmen)
6
( Ons oordeel )
Santa Clarita Diet

NETFLIX | Joel en Sheila zijn makelaars in Santa Clarita. Hun huwelijk is al een tijdje wat ingeslapen. Dan wordt Sheila op een dag wakker met hernieuwde energie ... maar zonder hartslag. En, wat misschien nog wel vervelender is: met een niet te stoppen behoefte aan mensenvlees.

SANTA CLARITA DIET is iets nieuws voor Netflix: een genre-komedie. Een zomromcom zou je het zelfs kunnen noemen – of nog precieser een comedy of remarriage met zombies. De transformatie van Sheila is namelijk best goed voor haar huwelijke met Joel: niet alleen is haar libido opeens een stuk hoger, maar kennelijk is samen moorden ook een goede manier om je relatie nieuw leven in te blazen. Waarschuwing: als je dat laatste een slechte woordgrap vindt, kan je de serie misschien beter niet kijken.

Sheila wordt gespeeld door Drew Barrymore in schattigheidsmodus. Joel is wat minder voor de hand liggend gecast: Timothy Olyphant speelt meestal (bijvoorbeeld vijf jaar lang in JUSTIFIED) de arrogante, trefzekere actieheld. Hier wordt hij echter steeds tegenover langere, grotere en meer macho tegenspelers gezet. Vergeleken met zijn nu impulsieve, door haar id-gedreven vrouw voelt hij zich maar een watje.

Stiekem wordt de serie eigenlijk gestolen door de twee minder bekende hoofdrolspelers. Liv Hewson speelt Abby, de dochter van Joel en Sheila, die de transformatie van haar moeder als gepaste aanleiding ziet voor wat tiener-rebellie. Skyler Gisondo is Eric, het nerdy buurjongetje dat ingeschakeld wordt omdat hij al langer een zombie-fascinatie had – en dat flink verliefd is op Abby. Waar de midlife-crisis van Joel op een gegeven moment gaat vervelen, zorgt de jongere generatie vaak voor de grappigste momenten.

Blijft de vraag: is dit iets voor de genre-fan? Ja en nee. Ja, omdat de gore-liefhebber zich kan verkneukelen: naast bloed en afgekloven ledematen zijn er ook emmers vol kots bij de serie betrokken. Als het lichaam van Sheila geleidelijk begint af te breken is het al helemaal een feest. Nee, omdat het uiteindelijk toch heel erg draait om heel alledaagse problemen: hoe houd je je relatie in stand, hoe voed je je kinderen op en wat doe je als je vast bent komen te zitten in een middelmatige routine?

Nee, ook, omdat de serie heel abrupt eindigt. Cliffhangers zijn één ding. Maar je serie halverwege de plot opeens stoppen is ook weer zo wat. Het is jammer, want verder is SANTA CLARITA DIET een lekker luchtig tussendoortje – mits je tenminste niet tijdens het kijken probeert te eten.

Distributie: Netflix (vanaf 3 februaru 2017). Copyright Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 11 februari 2017.

Trailer

Info