Arrival(2016)

De nieuwe film van Denis Villeneuve draait volledig om communicatie en empathie. Toch gaat het bij ARRIVAL juist daar mis uiteindelijk: Villeneuve heeft een boeiend verhaal te vertellen, maar onderschat zijn publiek.

De films van Canadees talent Denis Villeneuve draaien vaak om (mis)communicatie. In ENEMY (2013) ging het om twee dubbelgangers die we alleen uit elkaar kunnen houden door hun reacties op de spinnen en geheime genootschappen die de film bevolken. In INCENDIES (2010) leren zoon en dochter hun moeder pas echt begrijpen door twee brieven af te leveren aan voor hun onbekende familieleden. En in POLYTECHNIQUE (2009) zien we hoe verschillend de personages omgaan met de nasleep van een massaslachting op een technische school. Al deze films laten uiteindelijk zien hoe moeilijk het is om een ander te begrijpen; hoe verschillende zienswijzen naast elkaar kunnen bestaan en hoe belangrijk empathie is. Empathie, het je kunnen inleven in een ander, staat centraal in ARRIVAL, Villeneuves zoveelste visitekaartje voor Hollywood alvorens hij BLADE RUNNER 2 aan ons toont, in 2017.

Je ziet de hoofdthema’s op verschillende manier terugkomen in de plot. Dr. Louise Banks (Amy Adams) krijgt opdracht van de Amerikaanse regering om contact te leggen met op aarde gelande aliens. Ze wordt geholpen door een team van militairen, diplomaten en wetenschappers, waaronder natuurkundige Ian Donnelly (Jeremy Renner). Ondertussen moet er ook gecommuniceerd worden met andere landen waar ruimteschepen geland zijn, waaronder het verhitte China en Rusland, die meteen tot militaire actie dreigen over te gaan. Het gaat niet van een leien dakje, want hoe open je een gesprek met wezens wiens lichaamsbouw, zienswijze en taalconcept totaal afwijken van de onze?

In de eerste helft, waarin we de buitenaardse bezoekers leren kennen, is ARRIVAL wonderschoon en zeer boeiend. Het is een verademing om een ‘invasie’-film te zien waarin aliens en mensen niet meteen beginnen te schieten. Er worden vredelievende protocollen afgewerkt, die zowel realistisch als boeiend zijn. Zeker bij de eerste bezoekjes aan het ruimteschip voelt ARRIVAL buitengewoon: de vormgeving en muziek zijn kippenvel-opwekkend, de plot wordt gedoseerd en intelligent ontvouwen. Amy Adams en Jeremy Renner laten de lange monologen, waarin allerlei linguïstische en biologische concepten worden uitgelegd, vlekkeloos van hun tong rollen, alsof het naturelle onderonsjes zijn. Ook de verschillende zienswijzen tussen wetenschappers en militairen zorgt voor filmische spanning, net zoals de internationale onderhandelingen. In deze verkennende fase voelt ARRIVAL als een zeldzaam slimme sciencefiction-blockbuster, een instant klassieker.

Helaas verliest Villeneuve in de tweede helft zijn grip. Een belangrijke plottwist wordt niet alleen van te voren uitgebreid aangekondigd, maar naderhand ook nog eens uitgebreid uitgelegd. Het voelt alsof de kijker telkens twee stapjes voorloopt op de personages. Villeneuve wordt te uitleggerig en lijkt de intelligentie van de kijker te onderschatten. Dit wordt zeker een probleem wanneer de film steeds meer nadruk begint te leggen op het emotionele aspect en steeds minder op de interne logica. Het wordt gelukkig nergens zo desastreus als in INTERSTELLAR, waarin Anne Hathaway een wetenschappelijke formule oploste met een flinke dosis “love”, maar de verschuiving in toon voelt wel als een stijlbreuk met de beduidend betere eerste helft. De emotionele plotontwikkelingen ontroeren, gedragen door een sublieme Amy Adams, maar wetenschappelijk gezien werkt de film zich in de nesten.

ARRIVAL is een intelligente sciencefictionfilm, die helaas zijn publiek voor dom houdt. Daarmee negeert Villeneuve de boodschap van de wetenschappers in de film: begrip voor je gesprekspartner is essentieel voor effectieve communicatie. En de boodschap van de militairen: onderschat nooit je tegenstander.

Distributie: Universal Pictures International, release NL 10 november, BE 7 december . Copyright Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.Online gepubliceerd op 9 november 2016.

8 november 2016
    Arrival
    116 minuten