Ouija: Origin of Evil(2016)

“Een gemakzuchtige prulfilm”, zo noemde collega-recensent Barend de Voogd OUIJA twee jaar geleden. Hij had gelijk: OUIJA verdiende een luide OUINEE. Maar… verrassing! De tweede film, een prequel, is zowaar erg goed te pruimen.

Het was dan ook een sterke zet van de producenten om regisseur Stiles White in te ruilen voor talent Mike Flanagan. Voor horrorliefhebbers is Flanagan in hoog tempo een naam geworden om in de gaten te houden. In 2011 leverde hij het Lovecraftiaanse horrorpareltje ABSENTIA, met OCULUS (2013) vestigde hij ook de aandacht van het grote publiek op zich, en dit jaar liet hij van zich horen met de speciaal voor Netflix gemaakte home invasion-film HUSH en het vooralsnog niet uitgebrachte BEFORE I WAKE. Stilzitten doet Flanagan kennelijk niet graag: zijn volgende project is alweer onderweg, een bewerking van Gerald’s Game, een onverfilmbaar geacht Stephen King-boek, wederom exclusief voor Netflix.

In ORIGIN OF EVIL neemt Flanagan ons mee naar de jaren zestig. Alleenstaande moeder Alice Zander (Elizabeth Reaser) woont met haar twee dochters Lina (Annalise Basso) en Doris (Lulu Wilson) in een buitenwijk, alwaar ze met vakkundig in scène gezette seances geld verdienen aan goedgelovige mensen. Wanneer ze een ouija-bord in huis halen raakt jongste dochter Doris geïntrigeerd en begint te praten over onzichtbare vrienden. In eerste instantie lijkt haar ‘new friend’ vooral behulpzaam: Doris maakt haar huiswerk opeens beter en krijgt aanwijzingen waarmee ze een flinke stapel geld vindt dat door vorige eigenaren in het huis was achtergelaten. Maar natuurlijk duurt het niet lang tot het meisje zich steeds zorgwekkender gaat gedragen: “I believe she’s channeling powers and forces we don’t understand!”.

Een griezelig kind, een behulpzame priester, geesten oproepen… het zijn genreclichés, maar Flanagan weet er uitstekend raad mee. Belangrijkste troef is Lulu Wilson die als Doris de pannen van het dak speelt: zodra ze door kwade geesten bezeten raakt (“Something is wrong with Doris!”) wordt ze oprecht griezelig, zoals in de scène waarin ze Lina’s vriendje met een griezelig glimlachje vertelt hoe het voelt om gewurgd te worden. Hoe verder in de film, hoe vaker Lulu Wilson zorgt voor rechtopstaande nekharen. Misschien dat ze bijles heeft gehad van voormalig kindsterretje Henry Thomas (Elliott uit E.T.: THE EXTRA-TERRESTRIAL) die in ORIGIN OF EVIL opduikt als de voornoemde priester.

Flanagan begrijpt dat de basis voor goede horror bestaat uit personages waarin je je kunt inleven. In korte tijd zorgt hij ervoor dat we de drie dames leren kennen en schetst hij hun gezinssituatie, waarin het overlijden van vader een diep gat heeft achtergelaten. Hun verlangen om in contact de komen met een overleden familielid is begrijpelijk, maar blijkt vragen om problemen. Die problemen zijn in ORIGIN OF EVIL soms subtiel en sfeervol, maar de film is op zijn best wanneer het helemaal loos gaat. Flanagan maakt optimaal gebruik van de mise-en-scène om het publiek een echte horrorshow voor te schotelen. Soms vliegt hij uit de bocht, zoals in de wat onnodige epiloog, maar het moge duidelijk zijn: OUIJA: ORIGIN OF EVIL is in alle opzichten een verademing ten opzichte van het gemakkelijk vergeten vorige deel: meeslepender, slimmer, en vooral een stuk griezeliger.

Distributie: Universal (Release NL: 27 oktober, BE 23 november 2016). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 31 oktober 2016.

31 oktober 2016
    Ouija: Origin of Evil