The Witch(2015)

De briljante horrorfilm THE WITCH ging dezelfde route als THE BABADOOK vorig jaar: al in 2014 gemaakt, juichende festivalrecensies – maar geen bioscooprelease. Dan maar op dvd of blu-ray. Cursed be thou, distributors!

New England, 1630. William (Ralph Ineson), Katharine (Kate Dickie) en hun vijf kinderen worden uit een dorpsgemeenschap verstoten vanwege vaders fanatiek puriteinse geloofsopvattingen. Het gezin probeert te overleven in de bossen, op een klein stukje onvruchtbaar land, met een paar geiten. Maar de eerste oogst mislukt en hun pasgeboren en nog ongedoopte (!) baby Daniel verdwijnt. Wat is er gebeurd? Weggekropen? Opgegeten door de wolven? Of… was het een heks? Honger, armoede, regen en religieus fanatisme zijn een recept voor angst en achterdocht. Wie heeft het op een akkoordje gegooid met de Duivel? De verdenking valt op de oudste dochter, Tomasin (Anya Taylor-Joy). “You… you reek of evil!”

THE WITCH: A NEW ENGLAND FOLKTALE, zoals de volledige titel luidt, was een enorme hit op het Sundance Film Festival in januari 2015. Robert Eggers (lees hier het interview dat Julius Koetsier met hem had) won met zijn debuut meteen de prijs voor beste regisseur. Niet helemaal onverwacht, want de reputatie was de film al vooruitgesneld. Eggers werkte meer dan vier jaar aan de zorgvuldig gedocumenteerde heksenfilm.

Eggers maakte eerder theatervoorstellingen in New York en een aantal korte films. Hij is een echte acteursregisseur, maar overduidelijk ook een genreliefhebber. De jonge regisseur groeide op in de regio, New Hampshire. “De geschiedenis van New England zit altijd in mijn achterhoofd,” vertelde hij Variety onlangs, “Al die vervallen koloniale boerderijtjes, verborgen begraafplaatsen in het bos… Die wereld, en heksen, bevolkten mijn fantasie als kind. Ik wilde dat op film zetten en een archetypisch New England-horrorverhaal maken. Iets wat voelt als een nachtmerrie uit het verleden: de nachtmerrie van een puriteinse familie, met het gewicht van een erfenis.”

Dat vat de film goed samen. De diepe stem van Ralph Ineson, liefhebbers kennen hem uit GAME OF THRONES, vertelt het verhaal in prachtige Vroegmodern-Engelse zinnen en lange Bijbelcitaten. Je moet er enige moeite voor doen. De trailer brengt in een paar minuten de meest creepy momenten; in werkelijkheid is de film vooral duister, atmosferisch en een beetje praterig. Beefcake the Mighty van de legendarische goreband GWAR was teleurgesteld: “I’d give this movie two dead babies.” Geen doorsnee horrorfilm dus, maar wacht maar af: die dode baby zit erin, net als veel meer onrustwekkends.

De nauwkeurige reconstructie van het zeventiende-eeuwse New England is wat deze film zo effectief maakt. Het camerawerk van Jarin Blaschke en de aankleding van Craig Lathrop doen regelmatig denken aan de schilderijen van oude landarbeiders van de negentiende-eeuwse Fransman Jean-François Millet. Het spel van Ineson, Kate Dickie (óók uit GAME OF THRONES) en Harvey Scrimshaw (hij speelt oudste zoon Caleb) is uitstekend. Maar vooral de verdachte Tomasin, Anya Taylor-Joy (VIKING QUEST), is fenomenaal. Ze trekken je diep in hun angstige wereldbeeld. Eggers: “De heks is een klassiek Halloweenkostuum geworden, dat geen impact meer heeft. Maar in de vroegmoderne tijd (…) waren de echte wereld en de magische wereld een en dezelfde. De mensen dachten werkelijk dat heksen kinderen ontvoerden en de vreselijkste dingen met ze deden.”

Te veel moet je vooraf niet weten. De aanwijzingen van hekserij stapelen zich snel op: vader begint als een bezetene hout te hakken, moeder vindt bloed in de eieren en de tweeling Mercy en Jonas zingen een griezelig liedje… De zwarte bok van het gezin, de kinderen noemen hem Black Phillip, steelt de show. Het is een magnifiek dier en er is zelfs een aparte videoclip voor hem gemaakt. “Black Phillip says you are wicked!”

Distributie: Universal. Release: 20 juni 2016. Copyright: Barend de Voogd. Geredigeerde versie van het artikel dat eerder gepubliceerd werd in Schokkend Nieuws 119. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 juni 2016.

2 augustus 2016
    The Witch
    92 minuten