netflix

Stranger Things (seizoen 1)(2016–2022)

Aankomende vrijdag 15 juli wordt op Netflix de nieuwe horrorserie STRANGER THINGS gelanceerd. De acht afleveringen, die zich afspelen in de jaren tachtig, zijn prettig retro.

De toon wordt direct gezet. Scène één: er gebeurt iets vreselijks bij het nationaal laboratorium in Hawkins, Indiana. Een man in een labjas redt het niet. Scène twee: vier jochies spelen in de kelder Dungeons & Dragons. Op weg naar huis wordt een van hen achtervolgd door een monster dat je beter hoort dan ziet. De volgende dag is Will spoorloos. En er duikt een hongerig meisje op met een geschoren hoofd en mysterieuze krachten…

De makers van STRANGER THINGS, de gebroeders Duffer, hebben hun serie in 1983 geplaatst en maken grif gebruik van de setting. Op de muren van de jongenskamers hangen posters van THE EVIL DEAD en THE THING. Op de soundtrack: een lekkere synthesizerriedel, maar ook Toto en The Clash (Should I Stay or Should I Go speelt een prominente rol). Tijdens het politieonderzoek bekijkt Chief Hopper (David Harbour) in de bieb oude kranten op microfiches. De politieagenten eten donuts, alsof dat nog geen cliché is.

En dan is er nog de film die uitkwam een jaar voordat dit verhaal zich afspeelt. Een film waarnaar zo duidelijk wordt verwezen dat het me zou verbazen als ook maar één recensie hem niet zou vermelden: E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL (Steven Spielberg, 1982). De D&D-spelende jongens fietsen af en aan (op een gegeven moment zelfs mét telekinetisch gezelschap), mensen speuren met felle zaklampen door het bos, en er is zelfs een acteur gecast als de hoofdslechterik (Matthew Modine) die wel wat weg heeft van ‘Keys’.

Toch is STRANGER THINGS niet SUPER 8: de televisieserie. Waar J.J. Abrams vooral het sentiment van Spielberg imiteerde, zijn de Duffers duidelijk meer geïnteresseerd in de angst die hij op wist te wekken. De ‘E.T.’ in dit verhaal is een stuk gevaarlijker, ‘Keys’ meent het uiteindelijk niet goed, en dan is er nog het detail dat er een eng, slijmerig monster in het verhaal rondwaart.

Wat eigenlijk nog het meest retro is aan deze serie, is het gebrek aan grote twists. Terwijl heel veel series tegenwoordig links en rechts hoofdpersonen laten doodgaan en met elkaar wedijveren om de grootste schokfactor is Stranger Things ouderwets voorspelbaar. Dat kan je zien als een gebrek aan originaliteit, maar ook als degelijk vakmanschap. Het plezier van de serie zit hem niet zozeer in het verloop van het hoofdverhaal, maar vooral in het samenkomen van de zorgvuldig opgebouwde verhaallijnen en de kleine details.

Zo’n detail bijvoorbeeld, is Will. Het verdwenen jongetje kan via licht communiceren met zijn toch al labiele moeder, Joyce (Winona Ryder, op de volgende halte in haar comeback-tour). Ze koopt alle kerstlichtjes die de winkel op voorraad heeft en hangt het hele huis vol, wanhopig wachtend op een teken van leven van haar kind. Elke scène die zich daarna in het veelkleurig verlichte huis afspeelt heeft daardoor direct een aparte, creepy sfeer.

Nog een detail: de jochies die in het verhaal centraal staan, zijn authentieke nerds. Een plek in het dorp hebben ze ‘Mirkwood’ gedoopt, “You’re like goblins with an intelligence score of zero” is hun meest eloquente belediging en niets is zo tof als een nieuwe walkie-talkie (nou ja, behalve een Atari dan). Jeugdsentiment van de makers zelf?

En maak je geen zorgen: het wordt niet té te knus. De Duffers zijn duidelijk horrorliefhebbers. In aflevering 7 zit de scheikundeleraar op de bank naar THE THING te kijken met z’n bange vriendin. Hij stelt haar gerust: “It’s only melted plastic and microwaved bubblegum.” Misschien – maar de Duffers weten precies hoe ze daarmee een lekker ouderwetse monsterscène kunnen opbouwen.

Distributie: Netflix. Release: 15 juli 2016. Copyright: Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 juli 2016.

12 juli 2016
    Stranger Things