Krampus(2015)

Na de Halloween-horrorfilm TRICK ‘R TREAT gaat regisseur Michael Dougherty in KRAMPUS aan de haal met het kerstfeest .

Michael Dougherty debuteerde in 2007 met TRICK ‘R TREAT, een fantastische omnibushorrorfilm die zich afspeelt op Halloween. In korte segmenten liet hij ons kennismaken met een aantal monsterlijke creaties. De meest memorabele was Sam, een dreumes met een juten zak over zijn hoofd. Hoewel TRICK ‘R TREAT succesvol was, bleef het lang stil rond Michael Dougherty. Nu is hij dus terug met KRAMPUS, een film die voor kerst belooft te doen wat TRICK ‘R TREAT deed voor Halloween.

Krampus is vooral in Oost-Europa bekend als de boosaardige tegenhanger/hulp van Sint Nikolaas, vergelijkbaar met onze zwarte Piet. Krampus pakt het echter wat harder aan: geen roe of zak, maar kinderkannibalisme en een enkeltje naar de hel voor het stoute kind. Dougherty brengt de traditie naar de Verenigde Staten. De jonge Max verliest, na een abominabel kerstfeest met afgrijselijke ooms en tantes, zijn geloof in kerstmis. Daar staat, zo vertelt Omi, Max’ Oostenrijkse grootmoeder, een ellendige straf op: de komst van Krampus, aan wie Omi als klein kind al enkele dorpsgenoten verloor.

KRAMPUS is geen omnibusfilm zoals TRICK ‘R TREAT, maar kent nog steeds een redelijk episodische aanpak: de handlangers van Krampus komen in groepjes langs om de familie te teisteren. De fragmentarische opzet blijkt ook uit een geanimeerd intermezzo dat eruitziet als een pop-up-boek en het in het horrorgenre zo traditionele afstrepen van personages. Toch voelt KRAMPUS nooit als het filmische equivalent van een adventskalender: daarvoor blijven we dicht genoeg bij de ervaringen van Max. Die ervaringen blijven helaas wel vrij standaard binnen het monsterfilmstramien, om de zoveel minuten legt er weer een familielid het loodje. Toni Collette, David Koechner, Alisson Tolman en Adam Scott spelen leuke bijrollen.

Waar TRICK ‘R TREAT nog een originele insteek wist te vinden bij een feestdag die tot voor kort vooral gedomineerd werd door Michael Myers, ontsnapt KRAMPUS nooit uit de schaduw van GREMLINS, BLACK CHRISTMAS en andere kersthorrorfilms. Ondanks de schurk uit de titel en zijn feestelijke handlangers, blijft het gevoel hangen dat de film zich op om het even welke andere dag dan ook had kunnen afspelen: de opzet is te generiek, de moorden te weinig gevarieërd en opvallend tandeloos. Kerst bevat genoeg symbolen die ingezet kunnen worden tijdens een bloedbad, maar de film benut de mogelijkheden amper. De moordende kerstkoekjes blijken uiteindelijk slechts Gremlins in een ander jasje.

Wel een mooi jasje. De vormgeving van de creaturen is origineel; even kinderlijk als eng. Computereffecten worden slim gecombineerd met handgemaakte poppen en animatronics.  Die originaliteit ontbreekt echter in de verhaalopzet. Je mag meer verwachten van Dougherty dan een uitgekauwd plot met een moddervet aangezette moraal en monsters die niets te doen krijgen.  De productieontwerpers van KRAMPUS blijken de werkelijke sterren van de film.  Hun monsters zijn als de prachtige kerstballen in een kale krakkemikkige supermarktboom.  KRAMPUS zal in tegenstelling tot TRICK ‘R TREAT voor ondergetekende geen seizoenstraditie worden.

Distributie: Universal. Op DVD en Blu-Ray vanaf 27 april 2016. Copyright: Theodoor Steen Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 28 mei 2015.

29 mei 2016
    Krampus