400 Days(2015)

Drie mannen en een vrouw worden vierhonderd dagen opgesloten in een ondergrondse bunker om een lange ruimtereis te simuleren. Na een tijdje beginnen ze één voor één dingen waar te nemen. Is het echt? Worden ze gek? Of is er meer aan de hand?

Onafhankelijk filmmaker en scenarist Matt Osterman brengt een verhaal dat net zo goed een alternatief scenario had kunnen zijn voor THE MARTIAN (Ridley Scott, 2015). De proefpersonen in 400 DAYS worden in een ondergrondse bunker opgesloten en blootgesteld aan een aantal testsituaties.

De vier hoofdpersonages worden daartoe in een decor gedropt, dat zo uit de IKEA-catalogus zou kunnen komen. De nogal steriele simulatieruimte lijkt voor een habbekrats in elkaar gebokst en komt amper geloofwaardig over. 400 DAYS lijkt opgenomen in een tweetal gehuurde self-storageruimtes en een desolaat straatje in een of ander slaperig dorpje. De nauwelijks aanwezige visuele effecten kunnen het label  ‘science-fiction thriller’ ook al niet rechtvaardigen.

De personages zijn bovendien nogal stereotiep: de Dana Scully-achtige dokter die meer weet dan ze laat blijken, het agressieve marine-type, het ex-vriendje van de bevallige dokter (waarom ook niet) en de sullige wetenschapper. De steeds intenser wordende dynamiek tussen de personages is de rode draad gedurende ongeveer tweederde van het verhaal. Daarna duwt een plottwist de film in de richting van een Lynchiaanse nachtmerrie. Op het eerste gezicht interessant, maar al snel volgen de totaal onzinnige gebeurtenissen elkaar op en loopt het verhaal helemaal vast. En dan is er het enorm teleurstellende open einde. Normaal gesproken zou zoiets stof kunnen zijn voor een flinke discussie, maar in het geval van 400 DAYS is het sop eigenlijk de kool niet waard.

Brandon Routh, ooit Clark Kent a.k.a. Superman in SUPERMAN RETURNS (Bryan Singer, 2006) en Dane Cook (de stem van Dusty Crophopper in de Engelstalige versies van de PLANES-films uit de Pixar stal) zijn de twee grote namen op de titelrol. Ze doen hun uiterste best om het verhaal tot zijn recht te laten komen, maar kunnen 400 DAYS jammer genoeg niet redden van de vergetelheid.

Di: Splendid. Op dvd en blu-ray vanaf 23 februari 2016. Copyright: Bart Van Gestel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 maart 2016.

© Bart van Gestel
28 februari 2016