The Babadook(2014)

DVD-BLU/RAY | Als beginnend horrorregisseur kun je natuurlijk gaan voor de gimmick of de shockfactor. Jennifer Kent laat met haar filmdebuut THE BABADOOK zien dat er ook een alternatief is: een oud idee gewoon heel goed uitwerken.

Toen Amelia door haar man naar het ziekenhuis werd gereden om te bevallen, kregen ze een auto-ongeluk. Amelia overleefde het en beviel van een zoontje. Haar man liet het leven. Samuel, bijna zeven wanneer de film begint, heeft zijn verjaardag daarom nooit op die dag gevierd. De herinnering is te pijnlijk voor zijn moeder. En was Samuel nou nog maar een gemakkelijk kind. Helaas: Samuel is agressief, bouwt complexe en nogal destructieve apparaten tegen monsters en raakt regelmatig in de problemen op school. Wanneer zijn moeder in zijn slaapkamer een griezelig uitklapboek vindt over de sinistere Mr. Babadook, is de toon gezet.

Mr. Babadook is heel simpel getekend, met een aapachtige grijns en een hoge begrafenisondernemershoed. Het uitklapboek is voor de film fantastisch vormgegeven door de Amerikaanse illustrator Alexander Juhasz: in zwart-wit, kinderlijk expressionistisch en op rijm. Net Nijntje, alleen eindigt geen enkel Nijntje-verhaal met regels zo onheilspellend als “You can’t get rid of the Babadook.”

Amelia probeert van het boek af te komen – het is immers maar papier, toch? – maar haalt zich daarmee alleen maar meer ellende op de hals. Ze raakt met haar zoon steeds verder geïsoleerd in het grote, slecht onderhouden en aan alle kanten krakende huis. Samuel ziet Mr. Babadook overal. En Amelia begint zijn stem nu ook te horen. Laag, hees, krakend: Baaaaaa-baaaaaaa-dooooook…

De Australische regisseuse Jennifer Kent weet de kijker, ondanks alle overbekende elementen, in spanning te houden. Niet dat ze de clichés omzeilt, maar ze weet er vaak wél net een draai aan te geven. De Babadook, deels middels stop-motion tot leven gebracht, is niet zozeer eng als wel unheimisch. Het blijft in het midden of hij wel bestaat buiten het metaforische. Moeten we bang zijn voor Samuel of moeten we juist vrezen voor zijn leven? Zien we een monster of een folie à deux?

Soms ligt de thematiek er wat dik bovenop. Babadook, met zijn zwarte hoge hoed, is natuurlijk de rouw die niet verslagen kan worden, maar waar je mee moet leren leven. Gelukkig kun je de film ook genieten als rechttoe-rechtaan horrorfilm. Verschillende scènes zijn  buitengewoon effectief. Essie Davis en Noah Wiseman tillen hun personages uit boven het schematische. Wie Essie Davis kent als Phryne Fisher uit de televisieserie Miss Fisher’s Murder Mysteries zal haar bijna niet herkennen. Waar Phryne één en al stijl en panache is, straalt Amelia vooral vermoeidheid uit. Ze lijkt onder een zware last gebukt te gaan. Noah Wiseman heeft gelukkig niet, zoals zoveel andere kindsterretjes, de neiging op schattigheid te leunen. Hij is eigenlijk het grootste deel van de tijd – met excuses voor het taalgebruik – een kutkind. Zo eentje waar iedereen gek van zou worden.

THE BABADOOK, een beetje een spookhuisfilm, een tikkie THE SHINING, met een scheutje monstersaus, was in januari 2014 een van de veelbesproken verrassingen van Sundance en deed het ook goed tijdens het Imagine Film Festival. Bij de Amerikaanse release waren de recensenten zo mogelijk nog lovender: 97% gaf een positieve recensie volgens RottenTomatoes. Het is dan ook haast onbegrijpelijk dat de Nederlandse distributeur uiteindelijk afzag van de aangekondigde bioscooprelease en de dvd- en blu-ray-uitgave zo lang op zich liet wachten. Jennifer Kents film is niet helemaal vlekkeloos – de spanningsboog staat niet altijd gespannen en het einde verzandt wat in hysterie – maar zo’n opvallend zelfverzekerd debuut had bij ons in de bioscopen zeker niet misstaan.

Distributie: A-Film. Release op dvd en blu-ray: 16 juni.  Copyright Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Eerder verschenen in Schokkend Nieuws #113. Online gepubliceerd op 16 juni 2015.

15 juni 2015
    The Babadook
    94 minuten