A Field in England(2013)

A FIELD IN ENGLAND, de nieuwe film van Ben Wheatley, ligt in het verlengde van KILL LIST, maar stelt de kijker nog nét even extra op de proef.

Eén van de beste films die in 2013 in Nederland te zien waren, was SIGHTSEERS, een diepzwarte komedie over een suf Brits stel dat zich tijdens een tripje langs typisch Engelse bezienswaardigheden ontpopt als een duo seriemoordenaars. Het was de eerste film van de Brit Ben Wheatley die in onze theaters te zien was.

Op het bescheiden succes van SIGHTSEERS  volgden een aantal losse vertoningen van Wheatleys beruchte film KILL LIST (2011). Is SIGHTSEERS nog een tamelijk straight forward zwarte komedie en past Wheatleys debuut DOWN TERRACE (2009) gemakkelijk in het hokje van de misdaadkomedie (let wel: met een scheut Brits sociaalrealisme en weer die inktzwarte, bijna nihilistische humor), KILL LIST laat zich veel lastiger definiëren. Ook zijn nieuwste, A FIELD IN ENGLAND, biedt utter weirdness en een grote impact.

ONVERKLAARBAAR GRIEZELIG
Wheatley zelf definieert A FIELD IN ENGLAND als een combinatie van historisch drama en sixties drugsfilm – en dan is de film ook nog eens een ode aan de Japanse spookklassieker ONIBABA (Kaneto Shindô, 1964).  Het verhaal speelt zich af in een veld ten tijde van de Engelse Burgeroorlog halverwege de zeventiende eeuw. Whitehead (Reece Shearsmith), voormalig assistent van een alchimist, ontvlucht het slagveld met drie deserteurs, een paar simpele zielen. Hun vrolijke zoektocht naar een ale house verandert in een nachtmerrie van geweld, angst en hebzucht wanneer ze O’Neil (Michael Smiley) treffen, een andere voormalige werknemer van de alchimist. O’Neil is ervan overtuigd dat er goud in het veld begraven ligt. Maar dat is niet het enige wat in het veld te vinden is; er groeien ook hallucinogene paddenstoelen.

De film die begint als een vervreemdende variant op Blackadder (met een gortdroge dialoog als: ‘I fear he’s lost all bounds of christianity.’ ‘He dresses well, though’), openbaart zich gaandeweg als een volstrekt compromisloos werk dat een absurd maar geloofwaardig universum optrekt, waarin alles mogelijk is. Hier en daar verliest Wheatley zich in psychedelische effecten die niet al te origineel zijn: een aanhoudende stroboscoop-montage of het spiegelen van het beeld. Op andere momenten toont de filmmaker zich juist vernieuwend, bijvoorbeeld met theatrale ingrepen als een lied dat in de camera wordt gezongen of de tableaux vivants die de tijd kortstondig bevriezen.

De scène waarin Whitehead na gruwelijke (maar aan het oog onttrokken) martelingen stom grijnzend en aan een touw gebonden het veld in loopt, is onverklaarbaar griezelig. Met dit soort puur visuele vondsten werpt Wheatley zich op als de natuurlijke opvolger van Nicolas Roeg; een filmmaker die niet volgens sjabloon filmt, maar vaart op het onderbewuste. En enger dan wat zich daar afspeelt, wordt het zelden.

HEKSENKRING
Dat de Nederlandse distributeur van A FIELD IN ENGLAND van een bioscooprelease afzag, verbaast niet: deze film is the very definition of cult. Maar nu ook de Nederlandse dvd-release op zich laat wachten en mogelijk zelfs compleet van de baan is, wendt de Wheatley-fan zich tot Groot-Brittannië waar de film onlangs op dvd en blu-ray verscheen.  Onder de extra’s bevinden zich tal van featurettes waarin het ontstaansproces van de film uit de doeken wordt gedaan, een interview met Wheatley én een audiocommentaar van Wheatley en twee andere crewleden. De regisseur vertelt over de vele fascinaties voor de zeventiende eeuw die hij en zijn vaste co-scenarist (én echtgenote) Amy Jump in het script kwijt konden: het gebruik van hallucinogenen, de botsing van het christendom en heidendom, de overgang van magie naar wetenschap en de folkloristische verhalen over heksenkringen waarbinnen tijd een ander ritme heeft.

Boeiend, al heeft de film de achtergrondinformatie niet nodig om te intrigeren. Want, op de momenten van formeel experiment na, A FIELD IN ENGLAND is zo eigen dat je er onmogelijk iets op af kan dingen. Van het gebruik van zwart-witfotografie tot de archaïsche dialogen; alles past op logische wijze in elkaar. Hoe bescheiden het budget ook, hier zijn geen concessies gedaan. ‘Open up and let the devil in!’

Extra´s 4,5

Copyright Basje Boer. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #105,  december 2013/januari 2014.

© Basje Boer