The Raid(2011)

Eens in de zoveel tijd komt er een nieuwe actieheld uit Azië die ons stijve Westerlingen versteld doet staan met zijn baanbrekende moves: Bruce Lee, Jackie Chan, Tony Jaa. En eens in de zoveel tijd komt er een actiefilm uit die zó sensationeel is dat hij alle anderen doet verbleken. THE RAID is zo’n film. En hij heeft zo’n held: Iko Uwais.

Zoals het een goede actiefilm betaamt, is het verhaal van THE RAID simpel doch effectief: een zwaarbewapend eliteteam van de Jakartaanse politie krijgt opdracht de beruchte drugsbaron Tama op te pakken. Tama houdt kantoor in een aftands flatgebouw in een slechte buurt. Aan het arrestatieteam, waaronder ook groentje Rama (Uwais), de taak de vijftien verdiepingen één voor één af te gaan, onderweg alle criminelen uit te schakelen en vooral uit het zicht van Tama’s camera’s te blijven om niet het verrassingselement te verliezen. Het mag geen verrassing heten dat dit laatste niet lukt… Zodra Tama de boodschap ‘we hebben bezoek’ krijgt, stuurt hij niet alleen zijn eigen manschappen, maar ook de huurders van het pand op de ongenode gasten af. Een orgie van geweld barst los.

Regisseur van THE RAID is Welshman Gareth Evans. Hij ontdekte de nieuwe actiester tijdens het filmen van een documentaire over de Indonesische vechtkunst Pencak Silat. De exceptionele kwaliteiten van Iko Uwais vielen meteen op. Evans, op wiens CV tot dan toe alleen zijn debuutfilm FOOTSTEPS stond, strikte Uwais voor diens eerste Indonesische martial arts-film MERANTAU. THE RAID is hun tweede samenwerking. Na het internationale (festival)succes en de vele lovende kritieken staat een sequel al in de planning.

En die lovende kritieken mogen geloofd worden. De film wordt vaak vergeleken met illustere voorgangers als ASSAULT ON PRECINCT 13 en DIE HARD. Hoewel die vergelijkingen begrijpelijk zijn, is THE RAID toch echt een film op zich. Bij vlagen voelt de film aan als een computerspel, inclusief de verschillende levels met elk hun eigen eindbaas. Maar de actie overstijgt elk videospelniveau: ondergetekende heeft het sinds ONG-BAK niet meer zo overrompelend gezien.

De gevechten zijn spectaculair en keihard. De actie schakelt van vuurgevechten via kapmesgevechten tot minutenlange vuist- en voetgevechten. Er wordt gretig gebruik gemaakt van de omgeving: de nodige botten verbrijzelen op tafels, drempels en muurlampen. Dit alles gefilmd met inventieve shots en creatieve camerastandpunten en afgemaakt met een flitsende montage. Evans verliest nooit uit het oog dat een goede actiescène een visueel miniverhaal moet zijn; geen actie puur om de actie, maar altijd met een eigen doel binnen het verhaal. Daar kan een Michael Bay nog wat van leren. En tussen al dat spektakel door neemt Evans de tijd om ons op de juiste momenten adempauzes te verschaffen in de vorm van plotpunten en verhaalwendingen. We krijgen gelegenheid de protagonisten te leren kennen en kunnen zodoende met ze meevoelen. Letterlijk.

Mankeert er dan helemaal niets aan THE RAID? Nauwelijks, of het moet zijn dat sommige gevechten nét iets te lang doorgaan. Waar elk normaal mens al drie keer dood zou zijn, staan Evans’ helden en schurken telkens weer op om geestdriftig verder te vechten. Een kniesoor die daar om maalt: van dit soort actie krijgen we nooit genoeg.

DI: A-Film (Release NL: 28 juni 2012). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 juni 2012.

4 juli 2012
    The Raid: Redemption