Dead Silence(2007)

Regisseur James Wan en scenarioschrijver Leigh Wannell stonden in 2004 aan de wieg van de martelhorrorfilm-nieuwe stijl. Hun debuut SAW gaf de aftrap voor een handvol films waarin de hoofdpersonen intensief worden bewerkt met allerhande roestig gereedschap en duivelse machinerieën. Niet alleen bracht het origineel twee vervolgen voort, ook dook het basisrecept, al dan niet als regelrecht jatwerk, veelvuldig op in andere films, met Eli Roths HOSTEL als de grootste schreeuwlelijk van het stel.

Naar DEAD SILENCE, de nieuwe film van het duo, werd dan ook vol spanning uitgekeken, niet in de laatste plaats door distributeurs voor wie een onverwachte hit als SAW, naast het voorspelbare blockbustergeweld, commercieel mooi meegenomen is. Maar Wan en Whannell wilden hun succesnummer juist niet uitmelken en zochten in het brede spectrum aan griezeltechnieken het andere uiterste op. Hun nieuwste ontpopt zich daardoor, na een stevige binnenkomer, als een op ouderwetse leest geschoeid gothic spookverhaal.

Een verrassende koerswijziging, want volledig uit de pas lopend met de van jolig cynisme doortrokken tijdgeest die het duo notabene zelf uit de fles hielp ontsnappen. Het begint al met de buikspreekpop die aan het begin van de film in een koffer voor de deur van de hoofdpersoon opduikt. De laatste keer dat we zo’n angstaanjagende houten klaas zagen, was in Richard Attenboroughs MAGIC uit 1978. Of de huidige generatie horrorliefhebbers bij het zien ervan de koude rillingen over de rug zal lopen, is de vraag, maar iedereen ouder dan veertig zal de low-tech trucs – vaak een kwestie van uitgekiende belichting – kunnen waarderen. En om de jonkies tegemoet te komen, smijten de makers er af en toe ook nog een goor special effect tegenaan.Het verhaal, waarin de geest van een buikspreekster haar slachtoffers de tong uitrukt zodra ze het op een gillen zetten, biedt daar voldoende ruimte toe. Maar de bloederige opsmuk vervult – gelukkig – niet de hoofdrol. Een vrijwel uitgestorven stadje en de alleen over een vijver bereikbare ruïne van een theater, een in nevelen gehuld kerkhof, het ouderlijk (land)huis dat net als de ruïne een duister geheim herbergt – het zijn veeleer de locaties die de onheilspellende toon zetten.

Voor DEAD SILENCE stofte Wan de oude Universal-leader nog eens af, waarin een vooroorlogs vliegtuigje in zwart-wit rond een globe cirkelt. Toch is de film minder verschuldigd aan de oude monsterfilms van de studio en de Hammerversies uit de jaren vijftig en zestig dan aan latere, met excentrieke personages bevolkte en ver van de grote stad gesitueerde low budget-griezelaars als DEMENTIA 13 (1963) en DEAD & BURIED (1981). Wanneer de geest van de buikspreekster uit een donkere hoek in het licht zweeft, is dat behalve een vermakelijk spookhuiseffect trouwens ook een hommage aan The Drop of Water, het beste segment uit Mario Bava’s drieluik BLACK SABBATH (1963). Tot slot valt het wraak-uit-het-hiernamaals-motief te herleiden tot de EC-comics uit de jaren vijftig, die al eerder aan de basis lagen van een half dozijn, veelal Britse omnibusfilms uit de jaren zestig en zeventig.

Alleen al door die royale greep in de oude doos is DEAD SILENCE het tegendeel van de moderne horrorfilm met zijn nonchalant sadistische inslag en harde cynische grappen. Achter de mysterieuze gebeurtenissen hoor je de raderen van het plotmechaniek piepen en knarsen, terwijl de acteurs ongeveer evenveel leven in hun rollen weten te blazen als een buikspreker in zijn pop. Onhandigheid of bewuste keuze voor een archaïsche stijl? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Maar als nostalgisch alternatief voor het meedogenloze bombardement van de zintuigen dat tegenwoordig als het summum van bangmakerij geldt, verdient de film een eigen plek onder de zon. Helaas ligt die, in ons land althans, niet in de bioscoop. Het wachten is op de dvd.

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #74, zomer 2007.

1 juni 2007
    Dead Silence