Night of the Living Dead: 30th Anniversary Edition(1999)

Het feit dat de makers van NIGHT OF THE LIVING DEAD de rechten op hun film onvoldoende beschermd hadden leidde ertoe, dat de nummer vijf van SN’s Top 10 aller tijden een zogenaamde public domain-film werd: iedereen die een filmkopie of videomaster in handen kreeg, kon deze eigenhandig exploiteren zonder zich te hoeven bekommeren om enigerlei afdracht van royalties.

Hetgeen dan ook op grote schaal en tot in Nederland aan toe – waar het label EVC jarenlang een videoversie van uiterst belabberde kwaliteit distribueeerde – gebeurde. Uiteraard was dit gemis aan inkomsten een doorn in het oog van de makers. In een poging toch nog een graantje mee te pikken van de permanente belangstelling voor hun zombieklassieker, produceerden John Russo en Russell Streiner in 1990 een door George Romero geschreven remake. Hoewel dit regiedebuut van special make-up effects designer Tom Savini de toets der kritiek kon doorstaan, is en blijft er natuurlijk maar één origineel. Blijkbaar in een poging om andermaal wat misgelopen geld te incasseren heeft John Russo nu weer iets nieuws bedacht: de inmiddels ten behoeve van de laserdisc-release van Elite Entertainment schitterend gerestaureerde film werd onder zijn leiding opnieuw gemonteerd, van een nieuwe score en aanvullende scènes voorzien en herdoopt tot NIGHT OF THE LIVING DEAD: 30TH ANNIVERSARY EDITION. Het resultaat is schaamteloos broddelwerk. De nieuwe scènes doen meer afbreuk aan het originele materiaal dan dat ze er iets aan toevoegen. Meest opmerkelijk is een nieuwe proloog, waarin ‘cemetery zombie’ Bill Hinzman (ook verantwoordelijk voor het aanvullende camerawerk) wordt geïntroduceerd als een zojuist geexecuteerde kinderverkrachter, die vlak voor zijn teraardebestelling weer tot leven komt. Hinzman is inmiddels natuurlijk ook dertig jaar ouder, hetgeen zijn nieuwe scènes onbedoeld lachwekkend maakt. Eveneens nieuw is de erg nineties ogende dominee Hicks (Scott Vladimir Licina, tevens componist van de acceptabele nieuwe score), die in een gekunstelde epiloog aan scream queen Debbie Rochon uitlegt waarom hij niet in een zombie is veranderd nadat Hinzman een stuk uit zijn wang heeft gebeten. Tussendoor zijn er nog wat overbodige extra zombiescènes en dat is het dan. Deze 30th anniversary edition is weliswaar een curiosum, maar de enige echt goede reden om deze band te bekijken is het onvolprezen restauratiewerk van Elite Entertainment. Als Russo met zijn handen van zijn eigen klassieker was afgebleven, zou deze release vier doodshoofdjes hebben gekregen.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #43, p16.

© Jan Doense
    Night of the Living Dead: 30th Anniversary Edition