The Wicker Man(1973)

In Schokkend Nieuws #51 kwam actrice Ingrid Pitt uitgebreid aan het woord over haar aandeel in Robin Hardy’s THE WICKER MAN uit 1973. Misschien is razen en tieren een betere term voor de manier waarop Pitt zich de geplaagde productie herinnerde. In de documentaire The Wicker Man Enigma die als extra is toegevoegd aan de dvd-uitgave van de film, houdt Pitt haar emoties in toom.

De documentaire mist verder ook de vileine toon van het boek Inside The Wicker Man (zie SN #46), waarin de Schotse journalist Allan Brown een waar verbaal moddergevecht tussen vrijwel alle toenmalige betrokkenen uitlokt. Als er al een kritische noot wordt gekraakt, dan geldt die uitsluitend de schandalige wijze waarop distributeur British Lion de als verliespost afgeschreven film destijds zonder publiciteit en persvoorstellingen in achterafbioscoopjes dumpte. Maar ook daar gaat Brown een stuk dieper op in. Enigma ontleent zijn meerwaarde derhalve niet aan gegevens die Brown’s boek op belangrijke punten aanvullen of tegenspreken, maar aan de visuele extra’s. De opeenvolgende ontwerpen van het rieten gevaarte zelf bijvoorbeeld, of recent gemaakte opnamen van de oude locaties.

De dvd-uitgave van THE WICKER MAN is verpakt in een soort sigarendoos en omvat twee schijfjes: het ene met daarop de gangbare theatrical version (88 min.) plus bonusmateriaal, het andere met de extended version (99 min.). Die laatste is samengesteld uit een gave Amerikaanse print (van het negatief wordt beweerd dat het onder het asfalt van een snelweg ligt begraven), aangevuld met outtakes die van een analoge master werden gehaald en van mindere – maar acceptabele – kwaliteit zijn. Beide versies zijn widescreen. Liefhebbers van de film, die alleen de 84 minuten durende full screen versie kenden zoals die enkele jaren geleden door Warner op video werd uitgebracht, zullen dus niet worden teleurgesteld, maar staat aan de andere kant ook geen openbaring te wachten.

In de kortgeknipte WICKER MAN zoals die in ’73 werd uitgebracht, arriveert de Britse politieman Neil Howie (Woodward) per watervliegtuig op het eiland Summerisle om de verdwijning van een jong meisje te onderzoeken. Daarbij stuit hij op een gemeenschap die zich tot zijn grote irritatie unaniem van den domme houdt. Bovendien neemt de streng-katholieke Howie met groeiende weerzin kennis van de heidense rituelen waaraan het blijde volkje zich onder leiding van ene Lord Summerisle (Lee) overgeeft. Howie’s weigering zich open te stellen voor de betekenis achter de rituelen zal uiteindelijk tot zijn ondergang leiden.

De met elf minuten uitgebreide nieuwe versie van de film begint niet met de landing van het watervliegtuig, maar op het vasteland waar we Howie leren kennen in zijn natuurlijke omgeving. We zien hem in de kerk als lekepriester en temidden van zijn ondergeschikten die achter zijn rug grapjes maken over het feit dat deze gevorderde dertiger nog steeds maagd is. Met deze scènes krijgt Howie’s karakter wat meer reliëf, maar onontbeerlijk zijn ze niet. De vlakke regie van Hardy, die in het eiland-gedeelte wordt gecompenseerd door de bizarre plotontwikkelingen, maakt van de ‘nieuwe’ opening niet echt een winstpunt. Een tweede substantiële toevoeging is de scène waarin Summerisle, misprijzend bespied door Howie, een puber naar de slaapkamer van herbergiersdochter Willow (Ekland) begeleidt. De initiatie-rite zelf wordt niet getoond; wel zien we Lee tevreden naar twee parende slakken op een boomtak kijken. Ook deze scène is niet strikt noodzakelijk voor een beter begrip van het verhaal, maar brengt op een elegante, sensuele en veelzeggende manier drie van de belangrijkste personages bij elkaar.

Eén eye opener, of liever gezegd ear opener, had de extended version nog wel voor mij in petto: de melancholieke hippie folk van de inmiddels overleden Paul Giovanni, die de film met zijn dromerige, melodieuze songs gaandeweg uit de realiteit weet los te weken. Een van de mooiste daarvan, Gently, Johnny, werd voor de oorspronkelijke release uit de film geknipt, maar is nu weer terug, met Giovanni zelf als zingende stamgast van de herberg.

Ondertussen bestaan er Amerikaanse plannen voor een remake van de film, die door scenarist Anthony Shaffer alvast niet met vreugde werden begroet (‘Die Amerikanen denken dat iets pas de moeite waard is als ze het zelf maken.’) Voor de rol van sergeant Howie wordt Nicolas Cage genoemd, voor de regie Neil LaBute (NURSE BETTY). Een woordvoerder van Universal liet al weten dat ‘Cage will not be playing a puritanical or celibate Scottish policeman, but apart from that it won’t be changed radically.’ Alsof je een ‘getrouwe’ remake aankondigt van CITIZEN KANE, maar dan aan boord van een ruimteschip en met een prominente rol voor een hongerige alien. De bewoners van Summerisle zouden met cultuurbarbaren als Cage c.s. wel raad weten: in de Rieten Man ermee! .

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #52, september/november 2001.

1 september 2001
    The Wicker Man