Suspiria(1977)

Na een reeks fraaie thrillers in de Italiaanse giallo-traditie maakte Dario Argento in 1977 een overdonderende overstap naar bovennatuurlijke horror: de Amerikaanse Harper wordt op een behekste Duitse balletschool met een reeks gruwelijke moorden geconfronteerd.

De minimale plot is vaak bekritiseerd, maar de opzichtige stilering, die art nouveaux decors en esthetische bloedbaden aan een psychedelische kleurstelling koppelt, maakt duidelijk dat SUSPIRIA bovenal een spectaculaire nachtmerrie wil zijn, waarin inhoudelijke duiding ondergeschikt is aan het bombardement van beeld en geluid. Dat Argento op dat vlak op eenzame hoogte staat wordt nergens beter bewezen dan in dit tijdloze meesterwerk.

Door het consistente gebruik van overstuurde Technicolor-film en zeer contrastrijke beelden vergt de film het uiterste van elke beelddrager. Deze dvd oogt beter dan alle eerdere videoversies, is ongecensureerd en geeft bovendien het complete Techniscope-beeld weer, maar het kan nog beter: de Japanse dvd heeft een hoger contrast en de scènewisselingen verlopen soepeler. Het geluid heeft echter een formidabele stereomix, waardoor de klassieke soundtrack van Goblin goed tot zijn recht komt. Laat de buren maar klagen: deze film moet keihard uit de speakers knallen.

Wie de videotape van distributeur Nouveaux Pictures al heeft, krijgt een iets betere en slijtvaste variant. Wie het PAL-formaat boven het inferieure NTSC-formaat verkiest, kan de Amerikaanse laserdisc vervangen. Perfectionisten zullen diep in de buidel moeten tasten om de Japanse dvd te bemachtigen. Dat is niet eenvoudig, dus vooralsnog biedt deze Britse importschijf de meest toegankelijke weg naar de ultieme koortsdroom van een eigenzinnig regisseur op het toppunt van zijn krachten.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #44, februari/april 2000.

1 februari 2000
    Suspiria