Raw
Raw
Nieuws
2 februari 2017

Offscreen Festival 2017

RawEVENT | Van 8 tot 28 maart kun je je in Brussel weer heerllijk onderdompelen in genre- en cultfilms tijdens het jaarlijkse Offscreen Filmfestival. Of, zoals ze het zelf noemen: een drie weken lange cinefiele schranspartij. Het aperitief? GRAVE (RAW) van Julia Ducournau!

De openingsfilm van Offscreen 2017 is flink in het nieuws geweest de laatste tijd. Berichten over weglopende en zelfs flauwvallende kijkers maken de film tot Ă©Ă©n van de grootste horror-hypes van het moment. De Belgisch/Franse co-productie is echter meer dan alleen kannibalisme en narigheid, het is  is ook een coming-of-age film, die niet wegschuwt van thema’s als vrouwelijkheid, seksueel ontwaken en de innige band tussen twee zusters.

Hoewel het volledige programma pas 9 februari online komt, heeft de organisatie alvast zoveel sluier opgelicht dat je het eigenlijk geen tip meer kan noemen. Zoals ieder jaar is er bijvoorbeeld het programma-onderdeel Offscreenings, waarin de nieuwere films vertoond worden. Dit jaar met bijzondere aandacht voor vrouwelijke regisseurs. Behalve RAW zie je ook films als de duister-komische slasher PREVENGE (Alice Lowe, 2016) en Anna Billers visuele pareltje THE LOVE WITCH. Verder o.a. ALIPATO: THE VERY BRIEF LIFE OF AN EMBER (Khavn, 2016), de ranzige festivalhit THE GREASY STRANGLER (Jim Hosking,2016), het Mexicaanse TENEMOS LA CARNE (WE ARE THE FLESH) (Emiliano Rocha Minter, 2016) en het Finse SAMURAI RAUNI (Mika Ratto, 2016).

Het eerste grote themaprogramma heet Once Upon A Time in Czechoslovakia. Uit het persbericht: “een aantal wondermooie pareltjes, afkomstig uit een land met een rijke traditie in het verfilmen van volksverhalen, legenden en sprookjes – een land dat zelf ophield te bestaan.” Achttien films maar liefst, waaronder VALERIE AND HER WEEK OF WONDERS (Jaromil Jires, 1970), CASE FOR A ROOKIE HANGMAN (Pavel Jurácek, 1969), A REPORT ON THE PARTY AND THE GUESTS (Jan Nemec, 1966), THE WITCHES’ HAMMER (Otokar Vavra, 1970), THREE NUTS FOR CINDERELLA (Václav VorlĂ­cek, 1973) EN THE LITTLE MERMAID (Karel Kachyna, 1976).  Regisseur Juraj Herz komt persoonlijk enkele films voorstellen waaronder THE CREMATOR, MORGIANA, THE NINTH HEARTH en BEAUTY AND THE BEAST. Ook wordt er aandacht besteed aan het werk van stop-motion filmmaker Jiří Barta, die een masterclass aan filmstudenten komt geven.

Een heel andere kant gaat het op met  de Amerikaans pornoregisseur Stephen Sayadian (AKA Rinse Dream). Hij komt zijn surreĂ«le hardcore-klassiekers CAFÉ FLESH en NIGHTDREAMS en het campy DR CALIGARI van tekst en uitleg voorzien.

Via een handje Indonesische actie- en exploitationfilms, o.a. THE WARRIOR  Sisworo Gautama Putra, 1981) met Barry Prima, de legendarische rip-off LADY TERMINATOR (Jalil Jackson, 1989) en de documentaire GARUDA POWER: FANTASY FILMS FROM INDONESIA (Bastian Meiresonne, 2014), belanden we bij het tweede grote themaprogramma: Apocalypse 69. Het Amerika van eind jaren zestig, het einde van de hippiedroom. Een tiental films uit de tijd waarin het nieuws beheerst werd door Charles Manson en Anton Le Vey’s Church of Satan. Verheug je bijvoorbeeld op de bikerfilms SATAN’S SADISTS (Al Adamson, 1969) en WEREWOLVES ON WHEELS (Michel Levesque, 1971), Kenneth Angers underground-experimenten INVOCATION OF MY DEMON BROTHER (1969) en LUCIFER RISING (1972), de documentaire GIMME SHELTER (Albert Mayles, 1970) en MULTIPLE MANIACS (1970) van John Waters in een gerestaureerde versie.

Een hommage aan de in 2006 overleden Poolse regisseur en animatiefilmer Walerian Borowczyk, (LE THÉÂTRE DE MONSIEUR ET MADAME KABAL), rondt de tiende editie van het Offscreen Festival af.

Genoeg te genieten, lijkt ons! Het volledige programma-overzicht verschijnt 9 februari a.s. online .

Offscreen Film Festival
8 t/m 28 maart 2017
Cinema Nova – Cinematek – Bozar – Cinema Ritcs
Brussel
Kaarten en meer info

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nĂłg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!