THe Wailing
THe Wailing
Nieuws
30 december 2016

Tabee 2016, deel 7

Het jaar is alweer bijna voorbij en dus kunnen we terugblikken. Wat waren de beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van 2016? Hier is de zevende en laatste aflevering van de individuele jaarlijstjes van de Schokkend Nieuws-medewerkers!

29 medewerkers van Schokkend Nieuws stuurden een lijstje in met hun vijf favoriete genrefilms van 2016. 48 titels in totaal – op zichzelf al een mooie must see-lijst. Dit is deel 7. Klik hier voor deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5 en deel 6.

Thierry Verhoeven schreef dit jaar over PANDEMIC, PARANORMAL ACTIVITY: THE GHOST DIMENSION, WARCRAFT: THE BEGINNING, JERUZALEM, UNDERWORLD: BLOOD WARS en nam deel aan de Schokkend Nieuws Podcast.

1. THE RED TURTLE (Michael Dudok de Wit, 2016) – Een film om heerlijk bij weg te dromen. Door de minimalistische stijl komen alle kwaliteiten dubbel zo sterk uit de verf.
2. 10 CLOVERFIELD LANE (Dan Trachtenberg, 2016) – Het ‘soort-van-vervolg’ op CLOVERFIELD werkt prima als op zichzelf staande film. Strakke regie + fantastisch acteerwerk = volwaardige uitwerking van een heerlijk eenvoudig uitgangspunt.
3. DEADPOOL (Tim Miller, 2016) – Een stijlvol opgestoken middelvinger naar het superheldengenre, die aan relevantie heeft gewonnen nadat diverse titels lieten zien hoe ‘up its own ass’ dit type film momenteel verkeert.
4. STAR WARS: EPISODE VII – THE FORCE AWAKENS (J.J. Abrams, 2015) – Zó klassiek STAR WARS dat je haast zou denken dat-ie in de jaren tachtig is gemaakt. Vlot en doeltreffend met een bijzonder fijne balans van oude en nieuwe elementen.
5. KUBO AND THE TWO STRINGS (Travis Knight, 2016) – Laika flikt het hem weer. Hun nieuwste is minder geënt op het werk van Tim Burton en tapt meer uit een Ghibli-vaatje. Prima ontwikkeling.

Redactielid George Vermij schreef dit jaar over ANOMALISA en THE NEON DEMON, maar was ook niet vies van obscuur en grensoverschrijdend spul als SYMPTOMS, SCHRAMM en THUNDERCRACK. Hij schreef twee zeer interessante specials vol over J.G. Ballard en genrefilm-documentaires.

1. THE WAILING / GOKSUNG (Hong-jing Na, 2016) – Die Zuid-Koreanen flikken het weer! Alle bekende horrorelementen worden in THE WAILING in de mix gegooid, maar met subliem en verrassend resultaat. In eerste instantie lijkt het op MEMORIES OF MURDER, maar regisseur Hong-jin Na haalt er allerlei occulte en duivelse zaken bij die geleidelijk toewerken naar een schokkende climax.
2. THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLKTALE (Robert Eggers, 2015) – Een originele en sfeervolle horrorfilm die zijn kracht haalt uit een mysterieus en duister verleden.
3. BLACK MIRROR SEIZOEN 3 (Charlie Brooker, 2016) – Het zijn onzekere tijden en Charlie Brookers tv-serie biedt geen hoop op verbetering. BLACK MIRROR confronteert ons met de verraderlijke band die wij met technologie hebben en natuurlijk onze zwaktes en angsten.
4. WESTWORLD SEIZOEN 1 (Lisa Joy & Jonathan Nolan, 2016) – HBO’s WESTWORLD weet sci-fi thema’s die al veel vaker verkend zijn weer in een overtuigend en ambitieus nieuwe jasje te steken. Het ziet er allemaal prachtig uit en HBO heeft een verrassende topcast weten te strikken. Dat staat echter allemaal in dienst van een spannend en doordacht verhaal over kunstmatige intelligentie, sluwe bedrijfspolitiek en natuurlijk het wilde westen. Nu al een classic, net als Michael Crichtons voorspellende film uit 1973.
5. PREACHER SEIZOEN 1 (Seth Rogen & Sam Catlin, 2016) – PREACHER was een heerlijke verrassing. Leuke personages, een chaotisch maar verslavend verhaal en een flinke dosis humor (met dank aan vampier Cassidy en de stoere Tulip) maakten dit tot een van de televisiehoogtepunten van het jaar.

Snob Choice: FEAR ITSELF. Charlie Lyne’s essayfilm over het horrorgenre werkt hypnotiserend. Beelden van bekende films, voorzien van een krachtige voice-over zorgen voor een opzienbarende analyse van het genre en een antwoord op de vraag waarom wij zo gefascineerd zijn door angst.

Hoofdredacteur Barend de Voogd herinnert zich van 2016 vooral leuke ontmoetingen met Lucile Hadzihalilovich, Anna Biller, Frank Henenlotter en Enzo G. Castellari. Verder met veel plezier gewerkt aan de poster-special (mét ingevouwen poster!), het artikel over heksenfilms en de Nederhorror-nieuwtjes (een vol jaar met PROOI, THE WINDMILL MASSACRE en BRIMSTONE). Unieke ervaring: met stand-up comedian Erik van der Woude in het voorprogramma staan van The B-Movie Orchestra.

1. THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLKTALE (Robert Eggers, 2015) – Ik heb de film dit jaar vier keer mogen inleiden en zag iedere keer weer hoe het publiek werd behekst.
2. ÉVOLUTION (Lucile Hadzihalilovich) – Waarom staat deze film op zo weinig lijstjes? Heeft iedereen ‘m wel gezien? Één woord: Lovecraft.
3. ELLE (Paul Verhoeven, 2016) – Beste film die Paul Verhoeven ooit maakte.
4. I AM THE PRETTY THING THAT LIVES IN THE HOUSE (Oz Perkins, 2016) – FEBRUARY zag ik al in 2015, anders had het erom gespannen. Oz Perkins (jazeker, de zoon van dié Perkins) is de regiebelofte van het jaar.
5. UNDER THE SHADOW (Babak Anvari, 2016) – Oorlog, een drukkende, aartsconservatieve samenleving, de angst een slechte moeder te zijn – en dan ook nog een bom in de kamer en een djinn in het trappenhuis! Fantastisch.

En verder: ANOMALISA, GREEN ROOM, BONE TOMAHAWK, WESTWORLD  en BLACK MIRROR. Meer van verwacht: THE WAILING en STRANGER THINGS. Gênante vertoning:  DEADPOOL.

Marjan Westbroek houdt zich achter de schermen o.a. bezig met de abonnementenadministratie én (niet geheel onbelangrijk) de spellingscontrole. Ze maakt deel uit van het Thank God It’s Friday-team, dat ons elke vrijdag van een dosis geeky linkjes voorziet. Verder recenseerde ze dit jaar HIGH-RISE,  PRIDE AND PREDJUDICE AND ZOMBIES, DEADPOOL, ALICE THROUGH THE LOOKING GLASS en THE BFG.

1. THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLKTALE (Robert Eggers, 2015) – Geiten zullen nooit meer hetzelfde zijn.
2. BONE TOMAHAWK (S. Craig Zahler, 2015) – Een western met Kurt Russell als sheriff is al een cadeautje, maar deputy Richard Jenkins is de absolute kers op de kannibalentaart.
3. UNDER THE SHADOW (Babak Anvari, 2016) – Gezien op het nieuwe Amsterdamned-festival. Ging er zonder voorkennis in en heb anderhalf uur aan mijn stoel gekluisterd gezeten. Heerlijk om te merken dat je het nog niet verleerd bent om films Echt Heel Erg Eng te vinden.
4. THE LURE / CÓRKI DANCINGU (Agnieszka Smoczynska, 2015) – De leukste verrassing van het Imagine Filmfestival dit jaar. Een camp Pools muzikaal horrorsprookje in jaren-tachtigstijl met zeemeerminnen. Need I say more?
5. GREEN ROOM (Jeremy Saulnier, 2015) – Na BLUE RUIN een tweede kleurrijke voltreffer voor Jeremy Saulnier. Punks tegen neonazi’s, de enige manier om dat concept te overtreffen is door van Patrick Stewart de hoofdnazi te maken. Surprise!

Omdat vijf titels kiezen elk jaar weer moeilijk is, zijn de eervolle vermeldingen dit jaar voor ANOMALISA, DE PALMA, THE BFG, I AM THE PRETTY THING THAT LIVES IN YOUR HOUSE en 10 CLOVERFIELD LANE.

VHS-fanaat Eric van der Woude is vooral bekend van de populaire SN-rubriek Video Basta! Samen met Rob van der Velden deed hij er twee dit jaar omdat anders de collectie te snel opraakt: over Bruce Lee-klonen en stoere wijven (‘Mooi, gemeen en vol oestrogeen!’). In mei startte Eric, in samenwerking met collega VHS-hoarder Willem van Rossum, Straight to Video, een maandelijkse VHS-avond in filmtheater LAB111. Eric begon het jaar als de presentator van de B-Movie Bingo, die achttien plaatsen in Nederland aandeed in het voorprogramma van The B-Movie Orchestra,  maar eindigde het jaar met a dream come true. Een tweeënhalf uur durend interview met cult vixen Sybil Danning!

1. THE HATEFUL EIGHT (Quentin Tarantino, 2015) – Alsof Sergio Leone gastregisseur is van John Lantings Theater van de Lach. Maar bovenal op en top Tarantino, met klinkende dialogen, een uitstekende cast, prachtige fotografie en een geweldige soundtrack van Maesto Morricone. En dat alles in oogstrelend 70 mm!
2. ARRIVAL (Denis Villeneuve, 2016) – ARRIVAL biedt alle vertrouwde sciencefiction-ingrediënten, maar blijkt een stuk ambitieuzer dan zijn genregenoten. Dat uit niet zich niet alleen in het intelligente en ingetogen script, maar ook in de cast, aangevoerd door een ijzersterke Amy Adams.
3. DE PALMA (Noah Baumbach & Jake Paltrow, 2015) РDe Palma die anderhalf uur lang praat over zijn carri̬re klinkt misschien saai, maar dankzij de vele sappige Hollywood-anekdotes en fragmenten uit zijn oeuvre verveelt het geen moment. Must-see voor filmnerds!
4. DEADPOOL (David F. Sandberg, 2016) – De enige superheldenfilm die me dit jaar kon bekoren. Grappiger, persoonlijker en kleinschaliger dan de meeste Marvel-producties en dankzij de R-Rating ook nog eens tot de nok toe gevuld met seks, bloed, gescheld en geweld!
5. PETE’S DRAGON (David Lowery, 2016) – Aangenaam sentimentele feelgood-film met als grootste troeven een groot hart, prima effecten en kindacteurs waarvan je niet na vijf minuten hoopt dat ze omkomen in de allesverzengende vuuradem van Elliot.

Morgen: de eindscore!

Save

Save

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!