green room
green room
Nieuws
26 december 2016

Tabé 2016, deel 3

green roomJAARLIJSTEN | Het jaar is alweer bijna voorbij en dus kunnen we terugblikken. Wat waren de beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van 2016? Hier is de derde aflevering van de jaarlijstjes van de Schokkend Nieuws-medewerkers!

29 medewerkers van Schokkend Nieuws stuurden een lijstje in met hun vijf favoriete genrefilms van 2016. 48 titels in totaal – op zichzelf al een mooie must see-lijst. Dit is deel 3. Hier vind je deel 1 en deel 2.

Roel Haanen schreef aan het begin van 2016 een prachtig vier pagina-portret van Kurt Russell. Oud-redactielid ‘Roeldozer’ staat ons nog steeds bij met raad en daad. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer rekenen op een paar mooie interviews van zijn hand (hint, hint).

1. THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLKTALE (Robert Eggers, 2015) – Het is niet de schuld van de duivel en zijn heksenkring dat het door onheil geplaagde boerengezin tienerdochter Thomasin aanwijst als zondebok. Dat doen ze helemaal zelf. Eggers legt de desintegratie van het gezin door wantrouwen, afgunst, koppigheid en angst op genadeloze wijze bloot in een film die eindigt met catharsis en kippenvel.
2. FEBRUARY (Oz Perkins, 2015) – Het slot van THE WITCH had thematisch overeenkomsten met Osgood Perkins’ lugubere en knappe debuut FEBRUARY, waarin de intrigerende vraag centraal staat: als je niemand meer hebt, is het gezelschap van de duivel dan te verkiezen boven eenzaamheid? Perkins maakte naast dit pareltje in 2016 ook nog het eveneens sfeervolle THE PRETTY THING THAT LIVES IN THE HOUSE, dat me net wat minder kon bekoren.
3. THE WAILING / GOKSUNG (Hong-jing Na, 2016) – De film speelt vals en heeft meer pretenties dan diepgang. Maar in welke film wisselen horror, police procedural, humor, tragiek en mysterie elkaar zo moeiteloos af zonder dat het een zooitje wordt? Ik zat tweeënhalf uur op het puntje van mijn stoel en krijg weken later dit hysterische verhaal over duivelse bezetenheid nog steeds niet uit mijn hoofd.
4. UNDER THE SHADOW (Babak Anvari, 2016) – Beproefde spookfilmtechnieken werken des te beter in een realistische, boeiende setting met personages van vlees en bloed. Daarom is deze debuutfilm van Babak Anvari zoveel effectiever dan zijn Amerikaanse tegenhangers uit de griezelfabriek van Blumhouse.
5. STAR WARS: EPISODE VII – THE FORCE AWAKENS (J.J. Abrams, 2015) – Het langverwachte zevende deel van de Star Wars-sage was niet zonder zijn teleurstellingen, maar ik ben wel drie keer gaan kijken en liet me telkens meeslepen. Dat zegt iets over het onversneden plezier dat de film bood. Het was bovendien de enige blockbuster die me kon bekoren afgelopen jaar.

Buiten de boot: BONE TOMAHAWK, DE PALMA, SAUSAGE PARTY, ARRIVAL en 10 CLOVERFIELD LANE.

Erik van ’t Holt heeft de langste titel in de SN-hiërarchie: filmmuziekrecensent. SOMETHING WICKED THIS WAY COMES, Hans Zimmer, THE TERMINATOR, THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE, STRANGER THINGS, ARENA… Erik kan uitstekend schrijven over soundtracks, maar sinds een half jaar kan hij het ons in zijn column Duistere Klanken op de Schokkend Nieuws Podcast gelukkig ook laten horen.

1. THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLKTALE (Robert Eggers, 2015) – Creepy, duister en subtiel. De film slaat je niet om de oren met schrikeffecten, maar trekt je langzaam het verhaal in en laat je niet meer los.
2. ELLE (Paul Verhoeven, 2016) – Ongemakkelijk, bijtend, maar bij tijd en wijle ook erg grappig. Verhoeven en Huppert zijn een match made in heaven!
3. THE WAILING / GOKSUNG (Hong-jing Na, 2016) – Indrukwekkende mix van horror, mythe, zwarte humor, soapachtig drama en politiethriller.
4. FEBRUARY (Oz Perkins, 2015) – Broeierige en soms choquerende horrorfilm waar je wat geduld voor moet hebben.
5. 10 CLOVERFIELD LANE (Dan Trachtenberg, 2016) – Alleen al de moeite waard vanwege het fantastische spel van John Goodman.

En een eervolle vermelding voor KRISTEN van Mark Weistra.

Jasper ten Hoor trad in augustus toe tot de redactie van Schokkend Nieuws en kreeg, samen met Rob van der Velden, ook meteen zijn eigen rubriek: Abattoir, waarin films ook splatter-punten kunnen scoren. Jasper is een van de vier mensen die onze website-rubriek Thank God It’s Friday volschrijft en schreef verder over o.m. DEATHGASM, SNEEKWEEK,  THE BFG,  zijn kindertraumafilm THE WITCHES, PHANTASM: RAVAGER, THE WINDMILL MASSACRE, CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR, en DOCTOR STRANGE. Die laatste haalde ook zijn jaarlijst.

1. GREEN ROOM (Jeremy Saulnier, 2015) – Het puntje van je stoel krijgt slijtageplekken met deze retespannende thriller, met Jean-Luc Picard als meedogenloze neonazi.
2. DON’T BREATHE (Fede Alvarez, 2016) – Sfeer-, stijlvol en verrassend spannend, met een fantastische Stephen Lang.
3. DOCTOR STRANGE (Scott Derrickson, 2016) – Knap hoe ze een oorsprongsverhaal van een superheld anno 2016 nog fris weten te maken.
4. THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLKTALE (Robert Eggers, 2015) – Naargeestig en somber, een film die heel diep in je onderbuik gaat zitten wroeten.
5. DEADPOOL (Tim Miller, 2016) – In het jaar van veel te zure Bat- en Supermannen is dit een uitstekende middelvinger.

Tekenaar Milan Hulsing verhuisde dit jaar naar Amman, maar gelukkig is dat tegenwoordig geen enkele belemmering meer. Hij leverde trouw voor iedere editie van ons magazine een fraaie illustratie voor de nieuwsrubriek en maakte de cover van SN #121.

1. THE LOVE WITCH (Anna Biller, 2016) – Oogverblindend mooie film waarin de magie van een Love Witch mannen reduceert tot snotterende schooljongens. Too much for one man.
2. MEN & CHICKEN (Anders Thomas Jensen, 2015) – Een hilarische film bevolkt door een grandioos stel idioten.
3. OPERATION AVALANCHE (Matt Johnson, 2016) – Vermakelijke nepdocumentaire over het faken van de maanlanding. Knap gedaan, met een minimaal budget.
4. THE WAILING / GOKSUNG (Hong-jing Na, 2016) – Nog meer snotterende mannen.
5. SUMMER CAMP (Alberto Marini, 2015) – Voor popcorn horror van het jaar werd gekozen tussen THE DEVIL’S CANDY, DEATHGASM en SUMMER CAMP.

Save

Save

Save

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!