American Gods Poster
American Gods Poster
INTERVIEW

American Gods: tot nu toe

American Gods Poster

TELEVISIE | Schokkend Nieuws vroeg aan zijn meest doorgewinterde Neil Gaiman-fans wat ze tot dusver vinden van het eerste seizoen van AMERICAN GODS. Marjan Westbroek en Theodoor Steen zijn er beiden zeer over te spreken. Marjan: “Het boek wordt redelijk trouw gevolgd en dingen die erbij verzonnen zijn, voegen ook daadwerkelijk iets toe aan het verhaal.”

Niet bekend met het boek of de serie? Marjan Westbroek legt eerst kort even uit waar ze over gaan: “AMERICAN GODS gaat over de strijd tussen oude en nieuwe goden. De oude goden, indertijd door immigranten meegenomen naar het beloofde land, zijn langzaam in de vergetelheid geraakt en vervangen door nieuwere, spannendere opperwezens, zoals media en technologie. Een van de oude goden, voor het gemak Mr. Wednesday genoemd, is uit op een revolutie. Voor de roadtrip om zijn medegoden te ronselen, huurt hij een bodyguard in: Shadow Moon, een ex-bajesklant die net onderweg was naar de begrafenis van zijn vrouw. Het verhaal is doorspekt met vignetten van de oude goden toen en nu. Van de Afrikaanse Anansi tot een Arabische Djinn, en van een Ierse Leprechaun tot de Bijbelse Bilquis, die mannen verslindt met haar vagina.”

Voor Theodoor Steen is AMERICAN GODS een van zijn favoriete boeken: “Ik las het als 14-jarige voor het eerst en het bevat veel van mijn preoccupaties en fascinaties. Ik heb een zwak voor religie, Amerika, geloof diep in de kracht van verhalen, heb een fascinatie voor ‘roadside attractions’ en vond als puber de politieke ondertoon fascinerend. Een verfilming moest dus van goeden huize komen om aan mijn verwachtingen te voldoen, maar ik had het volste vertrouwen in Bryan Fuller die eerder al enkele van mijn favoriete series maakte (HANNIBAL, WONDERFALLS).”

Marjan was in eerste instantie sceptisch: “Als je favoriete boek van een van je favoriete schrijvers verfilmd wordt, is dat even slikken, maar de nauwe betrokkenheid van schrijver Neil Gaiman was hoopgevend.” Ze wil nog geen definitieve uitspraken doen over de kwaliteit van de serie: “Het is lastig een serie te recenseren die nog maar halverwege het seizoen is. Alles is nog volop in beweging, vragen zijn nog niet beantwoord en er is nog niet de ontlading van een seizoensfinale geweest.” Maar ze wil wel kwijt dat de serie tot nu toe al haar beloftes vervult en er nog een schepje bovenop doet ook: “Het boek wordt redelijk trouw gevolgd en dingen die erbij verzonnen zijn, voegen ook daadwerkelijk iets toe aan het verhaal. De backstory van Shadow en zijn vrouw Laura bijvoorbeeld, die Laura’s terugkeer van de dood behalve bizar ook extra bitterzoet maakt.”

Dat beaamt Theodoor: “De verwachtingen worden grotendeels waargemaakt, hoewel ik op basis van de eerste aflevering bang was dat Bryan Fuller het boek enkel zou gebruiken als excuus voor bloederige bombast. Niets bleek minder waar, want in de afleveringen daarna raakt Fuller precies aan datgene wat het boek voor mij zo fascinerend maakte: het tonen van Amerika als een land dat, in tegenstelling tot het maakbaarheidsbeeld in de media en op televisie, een land is met een ongepolijst en ruw randje, waar underdogs welig tieren. Amerika is een land waarin migranten in de anonimiteit kunnen verdwijnen, waar het echte Amerika geleefd wordt in de plaatselijke restaurants, cafés en superstores en waar de geschiedenis gevuld is met bloedvergieten en onderdrukking. Dat de serie zich grotendeels afspeelt in wat gekscherend ‘fly-over’-country wordt genoemd door de Hollywood-elite, en waar de personages grotendeels bestaan uit kruimeldieven, casino- en slachthuismedewerkers, taxichauffeurs en migranten, is geen toeval.”

“Een punt waarop de serie het boek zelfs overtreft, is dat deze ode aan de ‘normale Amerikaan’, of het nu Goden zijn of niet, in dit geval ook betekent dat de serie de feministische en multiculturele ondertoon van het boek verder uitbreidt”, observeert Theodoor. “Waar je de multiraciale achtergrond van Shadow Moon in het boek tussen de regels door moet lezen, daar wordt er hier effectief ingegaan op wat zijn rol als zwarte man in de huidige Amerikaanse samenleving betekent. En waar de vrouw van Shadow, Laura, in het boek een deus ex machina was die op brute wijze vreemdging, daar worden hier haar beweegredenen uitgebreid uitgewerkt in een aflevering die volledig om haar draait. Sterk detail is ook dat een groot deel van de bijpersonages mensen zijn met een niet-caucasische achtergrond, inclusief de toevallige voorbijgangers. Iets wat je zelden ziet, zelfs in series die zich in New York afspelen, want het overgrote gedeelte van de figuranten in andere series is mannelijk en/of wit. Een prettige uitdieping van een thema, wat in het boek al onder het oppervlakte sluimerde.”

Marjan vindt dat de casting een grote bijdrage levert aan waarom de serie zo doeltreffend is: “Een verhaal als dit, vol met letterlijk larger than life-personages, staat of valt met de casting en in het geval van AMERICAN GODS is die voortreffelijk”, vindt ze. “Ian McShane is de perfecte Mr. Wednesday: charmant, louche, grappig en vol dreiging tegelijk. Of een verlopen Peter Stormare als de duistere Slavische god Czernobog, die op een abattoir werkt en Shadow uitdaagt voor een potje dammen: als hij wint mag hij Shadow doodslaan met zijn hamer. Je moet toch iets als god die uit de gratie is geraakt. Ook Gillian Anderson verdient lof. Haar rol als God of Media is relatief klein, maar als respectievelijk Lucille Ball, David Bowie en Marilyn Monroe steelt ze elke scène waarin ze verschijnt. Aan het eind van de laatste aflevering werden we voorgesteld aan Mister World, het hoofd van de nieuwe goden, gespeeld door een heerlijke over-the-top Crispin Glover. Hij biedt Wednesday aan om samen te werken, om de oude goden te updaten, een fusie als het ware.”

“Het is interessant dat AMERICAN GODS en de nieuwe TWIN PEAKS tegelijk uitgezonden worden, en beide veelbesproken kijkcijferhits zijn”, vindt Marjan. “De twee series hebben duidelijke overeenkomsten – ze zijn intelligent, visueel overweldigend en weird. Als je even niet oplet mis je iets, je kunt niet half kijken terwijl je met je telefoon bezig bent, en je moet er vrede mee hebben dat je dingen niet begrijpt en dat vragen (nog) niet beantwoord worden. Je moet het gewoon ondergaan. Het lijkt een trend in televisieseries te zijn, zie ook LEGION eerder dit jaar. Zolang de verhalen fascinerend blijven, kan ik dit alleen maar toejuichen. Het levert in elk geval onvergetelijke tv op.”

Seizoen 1 van AMERICAN GODS is wekelijks op maandag bij Amazon Prime te bekijken. Een recensie van het eerste seizoen volgt na de seizoensfinale op maandag 19 juni.

5 juni 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!